Maria Frensborg ja Maija Hurme: Minä ja uusi vauva

Minä ja uusi vauva on kuvakirja aiheesta, josta toki on aikojen saatossa tehty kirja jos toinenkin, mutta joka ei koskaan vanhene ja jolle tulee aina uusia ihmettelijöitä. Kyseessä on tietysti vauva, tarkemmin sanottuna vauvan syntymä, sitä edeltävä aika ja lopulta isoveljeksi tai -siskoksi tuleminen. Kaikki siis asioita, joita pienet tulevat varmasti pohtimaan tilanteen osuessa kohdalle.

Misa on saamassa pikkusisaruksen, Loistovauvan. Se asuu toistaiseksi äidin vatsassa; nukkuu ja tekee välillä kuperkeikkoja. Jossakin vaiheessa se sitten tulee ulos, joko pimpin tai luukun kautta. Misa saa odotella vauvaa pitkään. Äitiä väsyttää usein, eikä hän jaksa kantaa enää Misaa, terveydenhoitaja tutkii äidin vatsaa ja Misa saa auttaa sen mittaamisessa. Misa ja isä ostavat rattaisiin seisomalaudan. Sitten vauva päättää syntyä ja Misan perheessä alkaa vauva-arki: rintamaitoa, tuttipulloja, vaunulenkkejä ja kakkavaippoja. Misa on tietysti loistoapuri.

Minä ja uusi vauva on hyvä kirja. Erityisesti haluan mainita sen informatiivisuudesta, joka ei rajoitu vain niin sanottuihin ”tavallisiin” perheisiin ja perheenlisäyksiin, vaan esittelee laajasti myös toisenlaisia vaihtoehtoja, kuten uusperheen, kahden äidin perheen, adoption ja keinohedelmöityksen. Loppuun on lisäksi koottu aukeamallinen lasten kysymyksiä vauvoihin liittyen.

Tätä kirjaa haluan ehdottomasti suositella, siitäkin huolimatta, että Maija Hurmeen kuvitus ei edusta sitä minun silmääni eniten miellyttävää tyylisuuntaa. Teksti kuitenkin ratkaisee ja kuvitukseenkin tottuu ajan myötä. Todistettavasti kirja myös iskee kohderyhmäänsä; meillä kolmevuotias kuunteli silmät ja korvat tarkkana teoksen kannesta kanteen ja siitä myös keskusteltiin jälkikäteen – vaikka aihe ei meidän perheessämme olekaan ajankohtainen. Toki kirjan kautta on hyvä myös muistella raskauden ja vauvantuoksuista elämäämme muutama vuosi takaperin.

Siis kannattava hankinta; niin tuleville isosiskoille ja -veljille kuin muuten vaan tiedonjanoisille.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »