Anna Dybdal: Nimi metsäretkellä

Nimi metsäretkellä

Paras kirjani on mielenkiintoinen palvelu, joka valmistaa lastenkirjoja. Muista lastenkirjoista nämä poikkeavat siinä, että ne ovat yksilöitäviä. Tämä tarkoit­taa, että ne painetaan yksilöinä ja tilaaja saa itse valita niihin ominaisuuksia.

Lapsi metsäretkellä -kirja sisältää matkan metsään, jonka aikana tavataan erilaisia eläimiä ja kerätään käpyjä ja lehtiä. Tarina on hyvin suoraviivainen, eikä asioiden esittelyn lisäksi varsinaista tarinaa juurikaan ole.

Kirjan yksilöivät vaihtoehdot ovat päähenkilölapsen ja tämän vanhemman nimeäminen ja näiden ominaisuuksien valitsemisen. Käytännössä tämä tarkoittaa lapsen sukupuolen, ihonvärin ja hiustenvärin valitsemista. Aikuisen kohdalla valinnat ovat samat. Nämä valinnat sitten esiintyvät kuvissa ja tekstissä. Lapsen nimi mainitaan usein ja hän pysyy huomion keskipisteenä.

Kirjaa on saatavilla kahdessa koossa ja kirjaan saa myös omistuskirjoituksen.

Kirjan ulkoasu on ihan miellyttävä. Eläimet ovat söpöjä ja henkilöt on kuvattu iloisina. Kuvista löytyy tarpeeksi pieniä yksityiskohtia mitä nostaa esiin, mutta ei liikaa, jotta ne olisivat häiriöksi. Kirja hieman aktivoi lasta, esittämällä tälle kysymykset siitä, tietääkö laulua hämähäkistä tai leppäkertusta.

Kokonaisuutena tämä yksilöity satukirja oli ihan miellyttävä lukukokemus ja jäi varmasti pienen kuulijan mieleen.