Anna Dybdal ja Helena Joy: Nimi vierailee maatilalla

Nimi vierailee maatilalla

Paras Kirjani kustantaa yksilöityjä lastenkirjoja. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tilaaja saa itse sijoittaa esimerkiksi lapsensa kirjan päähenkilöksi. Hah­molle valitaan sukupuoli, iho ja hiustenväriä, ja sama toistetaan lapsen muka­na tuleville vanhemmille.

Nimi vierailee maatilalla -kirjassa maanviljelijä Lasse on kutsunut lapsen per­heineen vierailemaan maatilalleen. Siellä on paljon nähtävää, niin eläimiä sekä esimerkiksi maatilalla kasvatettuja kasviksia.

Kirja samalla esittää kysymyksiä lukijaltaan, kuten millaisia eläinten äänet ovat ja antaa tehtäviä, kuten koputtaa kanalan oviin. Nämä antavat mukavaa vuo­rovaikusta lukijalle ja aktivoi nuorempia lukijoita.

Anja Løfkvistin kuvitus on vetovoimaista. Värimaailma maatilalla on rauhallis­ta, mutta jokainen huomioitava yksityiskohta, kuten eläimet, erottuu hyvin. Hah­mot on kuvattu varsin iloisina, mikä tarttuu pieniin lukijoihinkin.

Kokonaisuutena Nimi vierailee maatilalla on kiva lukukokemus. Se iskee var­masti erityisen hyvin kaupungissa asuviin lapsiin, joille maatilat eivät ole niin tuttuja.