Marija Dergaeva, Risto Kopperi ja Teemu Laasanen: Nuken tarina : musiikkisatu

Nuken tarinan syntytarina on sen verran epätavallinen ja oleellinen osa itse kirjaa, että se on syytä kertoa heti alkajaisiksi, satukirjan on nimittäin inspiroinut Tšaikovskin teos Lastenalbumi pianolle. Oikeastaan inspiraatiosta puhuminen on vähättelyä, sillä koko satukirjan juoni on rakennettu Lastenalbumin 24 lyhyen kappaleen ympärille. Kirjan mukana tulee jopa äänikirja, jossa tarina on narratoitu Tšaikovskin musiikin toimiessa soundtrackina.

Kunnianhimoisen kirjaprojektin takana on pianonsoiton lehtori Teemu Laasanen, joka on sekä kirjoittanut tarinan että soittaa CD:llä itse pianokappaleet. Kuten odottaa sopii Tšaikovskin musiikille, sijoittuu tarinakin venäläisiin maisemiin.

Ylhäiset lapset Dimitri ja Anna saavat äidiltään yksinkertaiselta kuulostavan tehtävän, metsän keskellä erakkona asuva Igor haluaa tavata lapset. Mutta miksi ja kuka ihme tämä Igor oikein on ja hänkö auttaa löytämään kadonneen tanssiryhmän illan tanssijaisiin? Yllättävään tarinaan liittyy elementtejä niin Pähkinänsärkijästä kuin venäläisestä mytologiastakin.

Sadun on kuvittanut peligraafikkona työskentelevä Marija Dergaeva joka todella osaa loihtia sadun henkiin. Dergaevan luomat miljööt ja värimaailma ovat tunnelmallisia ja tietokoneella tehty liitumainen piirrosjälki erottuu edukseen. Toivoa sopii, että Dergaeva löytää aikaa työskennellä tulevaisuudessa kuvittajana enemmänkin.

Kirjan erikoisuutena on mukana tuleva CD, jossa näyttelijä Risto Kopperi ilmeikkäästi narratoi tarinan Tšaikovskin pianokappaleiden rytmittämänä. Itse en äänikirjoista ole koskaan niin perustanut, mutta tällä kertaa levy kannattaa ehdottomasti kuunnella jo musiikinkin takia. Kertomuksen kokonaiskesto on 43 minuuttia, joten ihan pienemmillä lapsilla voi olla keskittymiskyky koetuksella.

Laadukkaita omakustanteita on toisinaan vaikea löytää ja on Nuken tarinassakin hieman esikoiskirjailijalle ominaista hapuilua, mutta kun kokonaisuus on näinkin omaperäinen ja intohimolla tehty, niin kyllä tätä uskaltaa lämpimästi suositella varsinkin musiikin ystäville.