Sanna Pelliccioni: Onni-poika tahtoo kaiken

Uuden Onni-poika -kirjan ilmestyminen on perheessämme aina odotettu tapaus, niin rakkaita kirjoista on vuosien mittaan tullut. Lapsemme on nimittäin kasvanut samaa tahtia Onnin kanssa, ja kirjoissa on aina ollut ajankohtaista luettavaa.

Onni-poika tahtoo kaiken -kirjassa vietetään Onnin 5-vuotissyntymäpäiviä, ja nautinnollisen juhlapäivän jälkeen Onnin ja pikkuveljen on vaikea käsittää, miksei juhlia voi viettää joka päivä. Miksei aina voi olla kakkua aamupalaksi ja miksei kaikkia haluamiaan leluja voi saada? Isä ja äiti sen sijaan ovat sitä mieltä, että tavaraa on jo ihan liikaakin. Perhe päätyykin pohtimaan sitä, mikä sitten tekee onnelliseksi, ellei tavara.

Kirjan teema on jälleen osuvasti valittu, sillä lasten kyltymätön halu saada uutta ja tavarapaljoudessa kahlaaminen lienee haaste useammassa perheessä. Tämän kirjan pohjalta on helppo viritellä keskustelua aiheesta lapsenkin ymmärtämällä tasolla.

Onni-poika -kirjat ovat siitä harvinaisia, että niistä pitävät sekä aikuiset että lapset. Ne myös käsittelevät pienen lapsen elämässä olennaisia asioita, mikä osaltaan selittäneekin niiden suosiota. Iloinen ja värikäs kuvituskin tukee tarinaa ja lisää lukuiloa.

Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet Onni-pojan puuhakas päivä, Onni-pojan mahtava matka, Onni-pojan kierrätyskirja, Onni-pojasta tulee isoveli, Onni-poika menee päiväkotiin, Onni-poika ja hirveä hirviö sekä Onni-poika saa uuden ystävän.

Salla P.