Lars-Erik Samuelsson ja Ulf Schenkmanis: Opi leikkaamaan puita ja pensaita

Puiden ja pensaiden leikkaaminen on asia, joka puutarhassa täytyy tehdä säännöllisesti, jos haluaa istutustensa näyttävän hyvältä ja jotta niiden elinikä pitenisi. Monet eivät osaa tehdä sitä kunnolla ilman mitään ohjeita ja tavallisissa puutarhakirjoissa asia ohitetaan usein todella ohimennen. Siksi tällaiset leikkaukseen erikoistuneet kirjat ovat hyviä olemassa.

Kirja alkaa erilaisten työkalujen ja tarvikkeiden esittelyllä. Sen jälkeen on varsinaiset neuvot kasvien leikkaamiseen ryhmittäin: mukana on hedelmäpuita, marjapensaita, köynnöksiä, koristepuita ja koristepensaita. Myös joistakin erikoistapauksista, kuten pensasaitojen leikkaamisesta on erilliset ohjeet. Puista erityisesti hedelmäpuiden osalta kerrotaan tapoja, joilla ne saadaan kasvamaan erimuotoisiksi (esimerkiksi säleikköpuut). Kuvitus neuvoo sopivia leikkauskohtia ja minkä muotoiseksi mikäkin kasvi kannattaa leikata. Lajikohtaisia neuvoja on annettu leikkaustavoista ja sopivista ajoista leikkaamiseen.

Tämä on tosi hyödyllinen kirja eikä vastaavia ole suomeksi mitenkään liikaa jo ennestään. Ohjeita on riittävästi ja ne ovat selkeitä. Mukana on hyvä valikoima erilaisia kasvilajeja. Tämä on hyvä hankinta jokaiselle puutarhanomistajille. Sama kirja sopii monen tasoisille puutarhureille. Aloittelijat pääsevät tämän kanssa hyvin alkuun, edistyneemmät voivat vain sitten tarkistaa tästä asioita, joita eivät satu muistamaan.