Eric-Emmanuel Schmitt: Oscar ja Roosamamma

Pieni kirja kooltaan ja sivumäärältään, mutta suuri kirja sisällöltään.

Oscar-poika on sairaalassa ja heti alussa on selvää, että hän sairastaa leukemiaa, josta hän ei parane. Luuydinsiirto ei onnistunut ja Oscar kuolee. Ennen sitä hän ehtii kuitenkin elää koko elämän.

Roosamamma on tukihenkilö, joka saa luvan olla Oscarin kanssa 12 päivää. Sen aikana Oscar ehtii kokea yhtä sun toista Roosamamman ansiosta. Sairaalassa Oscarilla on muitakin ystäviä, lapsipotilaita. Oscar suree vanhempiensa suhtautumista ja vihaa heitä, kun hänestä tuntuu, ettei hän täytä heidän odotuksiaan, koska on sairas.

Roosamamma kehoittaa Oscaria kirjoittamaan Jumalalle. Oscar ei alkuun usko Jumalaan eikä tykkää kirjoittamisesta, mutta aloittaa sitten ja niistä kirjeistä kirjan runko muodostuu.

Kirja on paikoitellen hauska, lapsenomaista kivaa huumoria, mutta sitten taas välillä niin liikuttava. Jos ei yhtään ole itkenyt, niin viimeistään kirjan lopussa, kun Oscar on kuollut ja on Roosamamman puheenvuoro, loppusanat.