Pauli Hokkanen: Pämpi ja Rotsi – Hittiä feissiin

Kansi: Pauli Hokkanen: Pämpi ja Rotsi – Hittiä feissiin

Pämpi ja Rotsi ovat vankkaa kulttisuosiota nauttiva kaksikko, jonka edesottamuksia on saatu seurata Päivän teos -blogissaPauli Hokkasen luoma tutkapari viihdyttää nyt myös albumimuodossa. Meno on villiä, toden totta. Tätä sarjakuvaa ei voi suositella perheen pienimmille eikä ihan pienestä hermostuville. Lähimpinä vertailukohtina tulevat äkkiseltään mieleen Hugleigur Dagssonin edesottamukset sekä Petri Hanninin Epäilyttävät pojat.

Perusasetelma lähes kaikissa stripeissä on sama: Pämpi ja Rotsi, kaksi omituista abstraktia hahmoa, juttelevat jostain polttavasta aiheesta noin kahden ruudun verran. Aiheet ovat äärimmäisen tärkeitä: maahanmuutto, kasvisruoka, tissit, alkoholi, masennus, parisuhteet ja niin edelleen. Hokkanen lähestyy miehisyyden ja äijäilyn stereotypiota sarkastisella ja hivenen kyyniselläkin otteella. Älytöntä huumoria älykkäille!

Pämpi ja Rotsi on on vahvasti tekstipohjainen sarjakuva, jossa kuvilla ei oikeastaan ole edes sen suurempaa funktiota. Ihan kaikki jutut eivät ole kummoisia, mutta parhaimmillaan Hokkanen naurattaa vedet silmistä. Samalla kuitenkin lukija miettii, mille ihmeelle hän taas oikein nauraa. Poliittisesta korrektiudesta Pämpi ja Rotsi eivät liene konsanaan kuulleet. Suosittelen tutustumaan, mikäli epäilyttävä huumori on juttusi!