Gabriel García Márquez: Pelon hetki

Valta on vaihtunut joitakin aikoja sitten, ja pientä syrjäistä kylää hallitsee sotilasjohdon asettama Pormestari muutama poliisi apunaan. Kylän talojen seiniin on alkanut ilmestyä häväistyskirjoituksia, ja kylässä vaaditaan sekä hallinnon että kirkon puuttumista asioihin. Mutta keskenään kyräilevän väen keskuudesta on vaikea löytää yhteistä linjaa. Vaikka Pormestarilla tuntuu olevan ainakin jossain määrin aito tahto ajatella kylän etua (toki oman varallisuuden kartuttamisensa kautta), taitavat voimakonstit olla sittenkin valitettavasti tarpeen.

Gabriel García Márquez jättää taitavasti kertomatta. Mitä häväistyskirjoitukset tarkalleen pitävät sisällään, minkälainen vallankumous tosissaan on tapahtunut, mitä kylässä on tehty silloin, miksi kyläläiset suhtautuvat kylmäkiskoisesti hallintoon ja niin edelleen jätetään enimmäkseen lukijan itsensä pohdittaviksi.

Pelon hetki on petollisen helposti lähestyttävä teos. Sen kieli on rehevää ja värikylläistä (mistä myös iso kiitos kääntäjä Pentti Saaritsan työlle), ja kirjan tapahtumissa on myös komiikkaa leveällä pensselillä levitettynä. Kuitenkin pohjalla on rankka, jopa kyyninen tutkielma ihmismielen inhottavuudesta, institutionalisoidusta pahuudesta ja väkivallan hyväksynnästä. Tällaisia me olemme, García Márquezin mukaan ainakin.

Pelon hetki ilmestyi alkujaan vuonna 1962 ja tekijän hyväksymä toinen laitos vuonna 1966. Se suomennettiin melko tuoreeltaan 1970-luvun alussa, mutta vielä nytkään sen ajatukset ja muoto eivät tunnu liian vierailta. Kannattaa lukea!