Cookie Kalkair: Penissamtalen : sju man berettar allt om sina sexliv

penissamtalen

Naisten seksuaalisuudesta puhutaan nykyään paljon ja asiasta löytyy vaikka minkälaista lehtiartikkelia ja opasta. Siinä sivussa puhe miesten seksuaalisuudesta on kuitenkin jäänyt hieman jalkoihin. Kenties miesten seksuaalisuuden vain oletetaan olevan niin suoraviivaista, että siinä ei kerta kaikkiaan ole paljoa puhuttavaa? Oli miten oli, Cookie Kalkair huomauttaa heti alkajaiseksi, että ainakin häntä ovat teini-ikäisestä lähtien kiusanneet lukuisat kiusallisetkin kysymykset aiheeseen liittyen. Mikäpä siis avuksi? Kalkair kokoaa työkavereistaan seitsemän miehen poppoon, joka kokoontuu kerran kuussa puhumaan seksuaalisuudesta. Sääntöinä keskustelupiirillä on ehdoton rehellisyys, se että tabuja ei ole olemassakaan ja että keskustelun tulisi pysyä rentoutuneena.

Näistä keskusteluista Kalkair on koonnut oikein toimivan sarjakuvan, jossa puhutaan mm. miesten itsetyydytyksestä, seksuaalisesta suuntautumisesta, orgasmista, fantasioista, “kestävyydestä” ja myös siitä elefantista huoneessa, eli peniksen koosta. Asioista löytyy monta näkökulmaa, sillä keskustelupiiristä löytyy niin heteroa, homoseksuaalia kuin biseksuaaliakin.

Sarjakuva jossa seitsemän miestä vain puhuu pöydän ympärillä voisi olla tylsä, mutta homma toimii oikeastaan hämmästyttävän hyvin. Paljolti tämä johtuu siitä, että Kalkair on aivan erinomainen kuvittaja, joka pystyy loihtimaan tavisäijistä ilmeikkäitä hahmoja ja rytmittämään kokonaisuuden viihdyttäväksi paketiksi. Vaikka keskustelu saa välillä varsin vakaviakin sävyjä, pysyy kokonaisuus silti enimmäkseen sävyltään hauskana. Kalkair ei ole myöskään unohtanut faktoja. Keskustelun lomassa käsitellään paljon ihan tutkittua tietoa, ja sarjakuvan lopusta löytyykin hyödyllinen liite, jossa lähteisiin voi tutustua itse jos niin haluaa.

Ennen kaikkea sarjakuvan toimivuus perustuu kuitenkin itse miesryhmään. Vaikutelma todellakin on, että keskustelussa ollaan rehellisiä ja uskalletaan paljastaa itsestään kivuliaitakin asioita. Mainitaan esimerkkinä ryhmän ehdottomasti suurimman panomiehen paljastus, että hän ei pääsääntöisesti kykene saamaan orgasmia lainkaan. Mitä miehisyyteen kuuluu ja mikä lopulta on “normaalia”, siinä on ihan tarpeeksi painavia kysymyksiä yhdelle sarjakuvalle. Penissamtaletin kohdeyleisö on lienee aika selvä, mutta kyllähän tämä oli oikein mielenkiintoista luettavaa uteliaalle naisellekin. Mikäli aihe kiinnostaa niin ehdottomasti kannattaa tutustua!

Sarjakuvan luvut on visuaalisilta teemoiltaan aina hieman erilaisia ja myös väritetty hieman eri tavalla. Tämä tuo sarjakuvan visuaaliseen puoleen mukavaa vaihelua.