Rose Lagercrantz ja Ilon Wikland: Pitkä, pitkä matka

Kuvakirja Pitkä, pitkä matka kertoo kuvittaja Ilon Wiklandin lapsuuden tarinan. Ensin hän lähtee koiransa kanssa isoäidin luokse maalle sotaa pakoon. Siellä sota ei näy joka hetki elämässä, välillä kaikki on ihan hyvin toisten lasten kanssa. Sitten hän lähtee pakoon kokonaan toiseen maahan. Uudessa maassa on on ensin vaikeuksia, mutta hän kuitenkin kotiutuu tädin luokse hyvin.

Kuvituksesta näkee hyvin tilanteiden vaihtelevuuden: sotakuvat ja osa muistakin ovat jo väriskaalaltaan synkkiä, silloin kun kaikki menee näennäisesti hyvin, värejäkin on enempi. Piirrostyyli on ihana. Tarina taas on melko surullinen, mutta kuitenkin hyvä. Sen verran varoituksen sanana kuitenkin, ettei tämä ole välttämättä sopiva kaikkein pienimmille lapsille.

Ilon Wikland siis muutti oikeasti lapsena Virosta Ruotsiin. Hänet tunnetaan täällä Suomessa erityisesti Astrid Lindgrenin kirjojen kuvituksesta. Tämän kirjan kuvissa tyyli on samanlainen liiduilla piirretty kuin osassa muissakin hänen tekemissään. Wikland on yksi suosikkikuvittajistani eikä tämäkään kirja ole siinä suhteessa poikkeus.