Astrid Lindgren ja Ilon Wikland: Osaa Lottakin ajaa

Astrid Lindgren on kirjoittanut joukon lastenkirjoja pienestä Lotta-tytöstä. Osaa Lottakin ajaa ilmestyi alunperin vuonna 1971 ja suomeksi vuonna 1974. Nyt pidetystä kirjasta on ilmestynyt uusi painos. Lotta on viisivuotias ja omapäinen — kun isoveli ja isosisko ajelevat polkupyörillään vinhaa vauhtia, Lottakin haluaa. Kolmipyörä on ihan liian lapsellinen ja totta kai Lotta osaa isolla pyörällä ajaa, vaikka ei oikeasti osaisikaan.

Sopiva pyörä löytyy naapurista, Vuorisen tädin romuvajasta, ja niin Lotta lähtee pyöräilemään. Valitettavasti Lotta ei osaa jarruttaa alamäessä, eikä pyöräkään osaa. Huonostihan siinä käy, mutta onneksi Lotan syntymäpäivä saa kuitenkin onnellisen lopun.

Kirjasta tekee aivan erityisen Ilon Wiklandin kaunis kuvitus. Persoonalliset, yksityiskohtaiset kuvat ovat todellinen ilo silmälle.

1. Myös minulla on tuo kirja. Pikkuisen traaginen tarina lasten maailmassa. Muistan lukeneeni myös teoksen Lotta osaa mitä vain.