Marja Björk: Poika

”Jos on tyttö, vaikka on poika, se on sama juttu kuin olisi sairaalassa lääkäreiden ja sukulaisten ja mittareiden mukaan vihannes, vaikka itse tietäisi olevansa elossa ja yrittäisi huutaa, että älkää vetäkö niitä letkuja irti, minä elän.”

Marion eli Makke, kirjan päähenkilö on sisimmiltään poika joka on syntynyt tytöksi.

Perhe koittaa pakottaa pikku-Marionille mekkoa päälle, mutta Makke viihtyy housuissa ja lyhyessä tukassaan niin lapsena kuin teininäkin. Marionin isä on kuollut ja hän elää äitinsä sekä veljensä kanssa. Veli ei tunnu hyväksyvän pikkusiskoaan pikkuveljenä ja tuntuupa äitikin taistelevan ajatuksen kanssa.

Kirja kuvaa hyvin Maken sekavaa lapsuutta ja nuoruutta, sekavia ajatuksia ja tapahtumia. Miten suhtautua murrosikään, kuinka saada peitettyä kasvavat rinnat. Mitä kertoa luokkakavereille ja kuinka saada pidettyä piilossa naisellisuutensa. Maken nuoruus on täynnä sekoilua ja erilaisia tapahtumia. Joutuupa hän sosiaalityöntekijöidenkin kuulusteltavaksi. Makke käy jatkuvaa sisäistä taistelua itsensä kanssa, etenkin pahimpaan murrosikäaikaan. Hän haluaa olla sitä mitä oikeasti on, mies.

Tarina on raju, mutta monelle tosi. Se kertoo hyvin tarinan siitä, kuinka Makke kasvaa mieheksi ja kuinka onnellinen hän onkaan kun saa vihdoin olla se, joka on aina sisimmässään ollut!

Tarina on hyvin avoin ja erilainen, se perustuu kirjailija Marja Björkin oman pojan kokemuksiin.

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »

1. Tämän kirjan soisi kaikkien lukevan, jotta paremmin ymmärtäisimme toisiamme ja hyväksyisimme erilaisuutta.

2. Kuuntelin Marja Björkin haastattelun tästä kirjasta ja kiinnostus heräsi heti. Kun vain saisi kirjastosta lainattua. Myös Björkin Prole on ihan lukemisen arvoinen kirja.

3. Nyt vihdoin sain kirjan luettavakseni ja siinähän meni yön parhaat tunnit. Pitkästä aikaa kirja, joka ylitti odotukseni täydellisesti. Olin kuvitellut tarinan kertojaksi äidin, mutta sehän olikin Marion- Makke eli Miro. Uskomattoman upea kirja. Vaikka on vaikea ymmärtää, niin avaa kyllä silmiä uudella tavalla. Hieno teko Marja Björkiltä ja hänen pojaltaan tämä kirja. Varmasti tuo apua samankaltaisessa tilanteessa oleville. Suosittelen, jos olet valmis näkemään asioita toisin.

4. Luin kirjan äidinkielen kirjaesitelmää varten. Loistava kirja, suosittelen lämpimästi! Tuo hyvin esille väärään kehoon syntyneiden vaikeudet itsensä ja ympäristönsä kanssa, ja saa ymmärtämään että heille (esimerkkinä, ei kuulu kirjaan) vessassa käynti on hankalaa, mikäli vessat on jaoteltu miesten ja naisten vessoihin.

Haluaisin toisaalta huomauttaa, että kirjassa ei ole homoseksuaalisuutta, sillä Makkehan on poika ja seurustelee tyttöjen kanssa. Toivoisinkin että artikkelin kirjoittaja poistaa kyseisen valinnan (mikäli tästä kommentista jonkin tiedon saa).

5. Sofia, hyvä huomio avainsanoituksesta, korjasin ja täydensin muutenkin (ja samalla korjasin muistakin jutuista vanhahtavia ”transseksuaalisuuksia” ja ”sukupuolenvaihdoksia” modernimpaan muotoon).