Joanna Nadin: Rakkaus odottaa, Rachel Riley

Rachelin tilityspäiväkirja jatkuu, tämä on Rachel Riley -sarjan kolmas suomennettu osa.

Rachel on valmis rakkaudentäyteiseen vuoteen, sillä nyt se on totta: Rachel ja rock-tähti, osa-aikainen jauhelihakoneenkäyttäjä Justin seurustelevat. Rachel on varma, että Justin on Se Oikea, mutta onko hän valmis ottamaan seuraavan askeleen? Ei hätää, onneksi hän on löytänyt elämänsä rakkauden eikä ole enää lainkaan koukussa Jackiin. Ei sitten yhtään, vai…

Muuten elämässä on edelleen samoja inhottavia ongelmia; tiukkapipoinen ja menoista niuhottava äiti, lepsu isä sekä älykköveli. Nurkissa vierailee edelleen myös isoisä, hänen vaimonsa sekä heidän lapsensa Jeesus. He tosin saivat jo oman asunnon, mutta jostakin syystä porukka mielellään hankkiutuu vanhoille kulmille. Koira on edelleen yhtä kammottava kuin ennenkin.

Rachel joutuu miettimään jopa koulunkäyntiä ja tulevaisuuttaan, onhan tulossa viimeinen kouluvuosi loppukokeineen. Koulu on edelleen kamalaa, mutta niin on elämä koko pikkukaupungissakin. Rock-bändin manageroiminen, itse esiintyminen, retket, lomat sekä ensimmäinen kerta festareilla ovat kuitenkin hilpeän hauskaa kerrottavaa. Ehkä Rachel itse ei aina olisi tätä mieltä, mutta hänelle kyllä sattuu ja tapahtuu, ihan jokapäiväisiäkin asioita!

Tämä on hauska jatko maailman tavallisimman mutta ainakin omasta mielestään epätavallisen ja kohtalokkaan nuoren tytön tilityssarjassa. Hervoton päiväkirja paljastaa pikkukaupungin traagisen tavallisen elämän hillittömät huiput ja mahdottomat matalasuhdanteet sekä päähenkilön yritykset ujuttaa mukaan edes tilkka draamaa.

Arkipäivän draamaa tarjotaan muun muassa Rachelin hankkimassa osa-aikatyössä, joka onkin merkillisen ”hohdokas”. Toisaalta, rahalle on aina käyttöä erinäisten sattumusten takia. Lisäksi hän harjoittaa systemaattisesti rintalihaksiaan saadakseen kuppikokonsa isommaksi. Puuhaa riittää, mikäli kotiaresti ei iske.

Suosittelen jatkoksi kaikille jo Racheliin tutustuneille. Kirjan voi lukea toki ilman aikaisempaa taustoitusta — asiat kyllä käyvät selviksi. Kohtuullisen kilttiä ja huvittavaa luettavaa nuorille, tässä ensimmäinen kokemus muun muassa juodusta liiallisesta alkoholimäärästä, jota ei todellakaan siis suositella kenellekään ja paljon muutakin ensimmäistä kertaa koettua. Ehkä sekä opiksi että varoitukseksi lukijoille. Edelleenkään en itse kovin nuorelle tätä sarjaa suosittelisi… Rachelin oman ilmoituksen mukaan: Varoitus! Ei sovellu alle 13-vuotiaille eikä naiiveille tyypeille – liian traaginen (ja tosi).