Tuija Lehtinen: Rebekka : Tuulimyllyjä ja tulppaaneja

Rebekka on päättämässä peruskoulua ja jännittää jatko-opiskelupaikan saamista. Ennen koulun loppumista on edessä luokkaretki Pietariin. Kesälomalla taas käydään koko perheen voimin Hollannissa hakemassa isoveli pois välivuoden vietosta.

Kirja tarjoaa normaalia arkirealismia ilman kovin erikoisia tapahtumia ja hyvä niin. Itseeni vetoavat eniten tällaiset arkiset nuortenkirjat. Lisäksi tämän sarjan kirjoissa on useampia hyviä henkilöhahmojakin. Päähenkilö Rebekka on kunnon luonnonlapsi ja hänen kaveripiiriinsä kuuluu erilaisia ihmisiä. Eniten pidän hänen kahdesta pikkusiskostaan ja kahdesta samalla kylällä asuvasta vanhasta rouvasta, koska nämä kaksi parivaljakkoa jaksavat aina yllättää ja naurattaa.

Teos ei poikkea laadullisesti sarjan aikaisemmista kirjoista, vaan on sitä samaa taattua Lehtisen hyvää nuortenkirjalaatua. Sarjan edetessä olen alkanut pitää siitä koko ajan enemmän ja tällä hetkellä voisin ehkä sijoittaa Rebekat Lehtisen kirjojen parhaimmistoon.