Douglas Preston: Rienaus

Arizonassa sijaitsevan karun vuoren sisään on rakennettu maailman tehokkain hiukkastörmäytin, jonka avulla olisi tarkoitus selvittää alkuräjähdyksen salaisuuksia. Rakenteet ovat maan alla, mutta alue on tarkoin vartioitu, entinen intiaanien pyhä paikka ja hautausmaa — näin heimo ainakin itse väittää. Isabella on kallein koskaan rakennettu kone, USA:n valtionjohdon suostumuksella ja rahoituksella, tietysti. Tuloksia seurataankin tarkasti myös Valkoisessa talossa. Jostakin syystä 12 hengen tiedemiesryhmä ei saa Isabella toimimaan halutusti… kun täyttä tehoa yritetään saada aikaiseksi, kone alkaa käyttäytyä oudosti.

Oudosti käyttäytyvät myös tiloihin suljetut henkilöt. Koska käynnistämisessä on ongelmia ja asiasta halutaan tietää lisää, tarkkailijaksi määrätään Wyman Ford, entinen CIA-agentti ja munkki. Hänen pitää selvittää, mitä paikan päällä todella tapahtuu. Ford näkee Isabellan käynnistyksen sekä oudot reaktiot ajettaessa lähes täydellä teholla. Hämmentävintä on, kun kone näyttää alkavan keskustella järkevästi joukon kanssa. Onko koneella oma tahto? Ainakin se väittää olevansa Jumala — ja jotkut näyttävät uskovan tähän.

Miten asiaan liittyy TV-saarnaaja, joka on tehnyt jo rutosti rahaa itselleen sekä edustamalleen järjestölle? Hän ainakin varoittaa kovasanaisesti tiedemiehiä leikittelemästä Jumalan sanalla ja koko koneella. Tämän varoituksen taas ottaa kirjaimellisesti intiaanireservaatissa, aivan lähellä Isabellaa asuva, köyhä ja hieman omalaatuinen pappi, joka ottaa asiakseen järjestää oman taisteluretkensä! Kun asiaan vielä liittyy intiaaniheimon järjestämä mielenosoitusratsastus, jonka on tarkoitus olla taatusti rauhanomainen tapahtuma, onkin päästy jo melkoiseen tilanteeseen.

Isabella keskustelee tiedemiesten kanssa suvereenisti, mutta Ford ei jaksa uskoa tähän. Useimmat kuitenkin ottavat asian todesta. Kun tilanteet alkavat lopulta vyöryä päällekkäin, Isabellaa käytetään sen äärimmäisillä tehoilla ja sankka väkijoukko ympäröi koealuetta, on aika tehdä jotain!

Douglas Preston rakentaa jännitystä sivutolkulla eli alku on ainakin omasta mielestäni hidastempoista ja sitä olisi voinut tiivistää. Kun lopulta päästään itse asiaan, tapahtumat ovat moninaisia ja nopeita, joka puolelta saapuu erilaisia viestejä ja eri tahoilla on käynnissä valmisteluja ja vastahyökkäyksiä. Voiko tiede löytää Jumalan? Onko hän todella olemassa? Miten tietyt fysiikan lainalaisuudet todistetaan?

Preston on asettanut kirjaan monia kysymyksiä ja oletuksia sekä ratkaissut ne omalla tavallaan. Kirjoittaja itse sanoo romaanin olevan antivakaumuksellinen ja antifundamentalistinen. Kirja sen sijaan ei ole antikristillinen. Todellisia pilkkajia ovat ne, jotka uskovat tuntevansa Jumalan ajatukset ja väittävät hänen syöksevän helvettiin kaikki, jotka eivät suostu jakamaan juuri heidän uskoaan pienintä yksityiskohtaa myöten!

Tämä on eräs niistä jännäreistä, joissa etsitään totuutta jostakin, ehkä uskoa – ehkä vain selvitystä tiettyihin luonnonlakeihin. Jotkut pääsevät kirjassakin selville omasta itsestään, toiset taas eivät. Joku on mukana vain saadakseen mainetta ja kunniaa… Kirja sinänsä on jännäri, jossa tapahtumia ja ajateltavaakin riittää. Ainoa miinus on se, että aihe näyttää olevan nyt pinnalla ja samaa tyyliä sekä aihepiiriä edustavia kirjoja on julkaisu useampia. Onneksi tämä kuitenkin pitää pintansa sekä jännityksen että odottamattoman loppunsa puolesta. Suosittelen kaikille tekniikkaa suosivien jännäreiden ystäville sekä vakaumuksista ja uskosta kiinnostuneille, kunhan kaikki muistavat, että kyseessä on fiktiivinen romaani, jännäri!