Luca Caioli: Ronaldo : Elämäntarina

Ronaldo : Elämäntarina

Ronaldo lienee jalkapalloilija, josta lähes kaikilla on jonkinlainen mielipide. Häntä joko vihataan tai rakastetaan, mutta harva kykenee kieltämään hänen ansioitaan yhtenä nykypäivän parhaista jalkapalloilijoista. Juuri Ronaldon tunteita herättävän persoonan vuoksi olenkin odottanut suurella kiinnostuksella hänen elämäkertaansa.

Elämäkerran on kirjoittanut italialainen Luca Caioli, joka on tunnettu myös muun muassa Lionel Messiä ja Fernando Torresia käsittelevistä henkilökuvista. Henkilökuva-termi tuntuukin kuvaavan näitä kirjoja parhaiten, sillä Ronaldonkaan tarinassa ei voida mielestäni puhua elämäkerrasta, sen verran kaukaiselta tasolta jalkapallotähteä kuvaillaan.

Caioli käy kirjassa tunnollisesti läpi Ronaldon elämänvaiheet ja haastattelee hänen elämässään vaikuttaneita ihmisiä, mutta sekä Ronaldon omat kommentit että hänen kaikkein läheisimpien ihmistensä näkemykset jäävät puuttumaan. Vaikuttaakin selvältä, ettei kirjaa ole tehty yhteistyössä tähden kanssa. Myös kirjan rakenne on hieman raskas, sillä pelejä käydään läpi hyvinkin yksityiskohtaisesti, eikä lukijan ole aina helppo pysyä mukana siirtymissä aiheesta ja ajasta toiseen.

Ronaldon elämäkerrasta Caiolin kirja ei siis käy, mutta sitä oikeaa tarinaa odotellessa kirjan kautta voi perehtyä Ronaldon tiehen jalkapallomaailman huipulle, perehtyä häntä koskeviin kohuihin, lukea koosteita tärkeimmistä haastatteluista ja ihmetellä ja ihastella hänen pelitaitoaan. Ronaldo : Elämäntarina on nimittäin puutteistaan huolimatta varsin kattava henkilökuva kohteestaan. Zlatan Ibrahimovićin elämäkerran kaltaiseen lentoon kirjasta ei ole ihan siitäkään syystä, että päähenkilö on äänessä vain lehtihaastattelujen kautta, ja näkökulma jää väkisinkin etäiseksi.

On joka tapauksessa hienoa, että aikamme suurista jalkapalloilijoista Lionel Messistä ja Ronaldosta voi lukea myös suomen kielellä, siitä kiitokset kustantajalle.

Salla P.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!