Anna-Mari Kaskinen: Runomeri

Anna-Mari Kaskinen on tunnettu uskonnollisten kirjojen ja laulujen tekstien tekijä. Runomeri on hänen lapsille suunnattu runokirjansa, jonka teema ei muusta tuotannosta ole ollenkaan uskonnollinen (vaikka löytää sieltä varmaan piilomerkityksiä, jos niitä haluaa löytää). Runojen teemat ovat meriaiheisia muutamaa runoa lukuun ottamatta, monissa runoissa on meren ja rannan eläimiä pääosassa. Runot ovat loppusoinnullisia tunnelmapaloja. Vaikutelma on paikoitellen mietteliäs ja joskus myös mietityttävä.

Kirjan takakannen mukaan “meritunnelmaa huokuvat runot sopivat lasten loruhetkiin”. Itse en kuitenkaan lukisi tätä kauhean pienelle lapselle, siihen tarkoitukseen olisi mielestäni parempi käyttää lyhyempiä ja lorumaisempia runoja. Suosittelisin kirjaa enemmän ala-asteikäisille tai sitä vanhemmille (myös aikuisille), joilla ei ole paljoa kokemusta runoista. Näistä on hyvä aloittaa runoihin tutustuminen.

Veera