Carol Shields: Ruohonvihreää

Charleen Forrest on osa-aikainen kustantamon työntekijä ja runoilija, jonka viimeisimmästä kokoelmasta on tosin jo vuosia. Hänellä on eroon päättyneestä avioliitosta Watsonin kanssa teini-ikäinen poika Seth. Pariskunnan välit ovat täysin katkenneet lukuunottamatta säännöllisesti saapuvia elatusmaksushekkejä. Charleen lähtee miesystävänsä Eugenen kanssa äitinsä häihin Torontoon ja tapaa siellä myös sisarensa ja tämän miehen. Tapahtumat lähtevät kuitenkin kulkemaan yllätyksellisiä teitä.

Ruohonvihreää on näyte Carol Shieldsin varhaisemmasta tuotannosta, mutta hänelle tutut elementit ovat jo selvästi nähtävissä. Shields on parhaimmillaan kuvatessaan ihmisten ja heidän välisten suhteidensa pieniä liikkeitä hienovaraisesti ja säästeliäin sanoin. Samoin hän osaa mestarillisesti tallentaa erilaisia miljöitä, esimerkiksi ihmisten koteja heidän persoonallisuuksiensa kuvaajana.

Tässä romaanissa on erityisen kiinnostavaa äidin ja aikuisten tytärten suhde: äiti kuvataan pakkomielteisen säästäväiseksi ja tavoistaan kiinni pitäväksi. Samalla romaanissa kulkee yhteiskunnallista ja filosofista pohdintaa. Charlene on ollut kirjeenvaihdossa salaperäisen Veli Adamin kanssa ja miettinyt suuria kysymyksiä: mikä on tärkeää, mitä ihmisen tulisi saavuttaa ollakseen onnistunut elämässä.

Shieldsin ystäville tämä lempeän huumorin ja odottamattoman loppuhuipennuksen yhdistelmä on todellinen helmi ja saa jälleen kerran pahoittelemaan kirjailijan varhaista kuolemaa ja toivomaan, että loputkin hänen teoksistaan saataisiin suomeksi.