Jyri Paretskoi: Shell’s Angles

Shell's Angles

Erityisopettaja Jyri Paretskoin esikoisteos Shell’s Angles kertoo 15-vuotiaiden poikaporukasta, jonka jäsenten kesäsuunnitelmiin kuuluvat muun muassa mopojengin perustaminen, tyttöystävän hankkiminen ja lukuisat hassunhauskat kommellukset. Seikkailujen ja kommellusten ohella sivutaan myös vaikeampia teemoja, kuten äidin kuolemaa, perheväkivaltaa, köyhyyttä ja alkoholismia. Ongelmia ei tosin pyritäkään ratkaisemaan, ne kulkevat vain kirjan taustajuonena päävireen ollessa positiivinen.  Shell’s Angles onkin kevyttä luettavaa myös vähemmän lukeville. Kirjailijan opettajatausta tosin paistaa hieman läpi joistakin kohdista, sen verran opettavaisuutta on rivien väliin piilotettu.

Aleksi Delikourasin Nörtin kaltaista poikien hittikirjaa tästä tuskin tulee, mutta jos esimerkiksi Antti Halmeen Metalliveljet -kirjat ovat miellyttäneet, tämä lienee sopivaa jatkoa lukulistalle.

Seikkailuja, kommelluksia, huumoria, hyvää tarkoittavaa opettavaisuutta ja hitunen surumielisyyttä, siitä on Shell’s Angles tehty.

Salla P.