Jyri Paretskoi: Nimetön

Jyri Paretskoi tunnetaan loistavana kolumnistina ja suosittuna nuorten kirjailijana. Nyt on kuitenkin vuorossa aikuisille kirjoitettu kirja, hyytävä psykologinen trilleri, joka tempaisee lukijan mukaansa heti ensimmäisiltä sivuilta.

Otso Vaara on mies, jolla on kaikki hyvin. On kaunis ja ihana vaimo, upea talo ja auto, työ toimittajana. Yksi ilta muuttaa kaiken ja silloin Otso tapaa Saaran ja lähtee hänen mukaansa hotellihuoneeseen. Kun hän havahtuu seuraavan kerran, hänellä ei ole vasenta nimetöntä, eikä luonnollisesti siinä ollutta sormusta.

Kerron tämän, koska kaikki tämä tapahtuu heti kättelyssä. Mitä sen jälkeen tapahtuu, se on sitten vaan luettavissa. Otso Vaarnan elämä on muuttunut täysin, eikä ollenkaan hyvään suuntaan. Kaikki on menetetty ja miten siitä eteenpäin? Alkoholilla on osuutta asiaan ja mikään ei onnistu, kunnes Otson on ihan pakko löytää Saara.

Vuoroin tarina etenee Saaran vinkkelistä, kuka on erittäin mielenkiintoinen persoona tai ihminen, jolla on ainakin kaksi persoonaa. Miksi hän katkoo miesten nimettömiä? Otson sormi ei lainkaan ollut ensimmäinen eikä viimeinen. Saaran kohdalla päästään siis ihmismielen todella omituisiin sopukoihin.

Otso joutuu asumaan ystävänsä Tuomaksen luona, koska hänellä ei ole enää kotia. Tuomas on kirjan tasapainoisin ja reiluin ihminen ja poliisi. Siitä huolimatta hän ei nouse tarinan pääosaan. Toki toivoisi, että tälle kirjalle olisi jatkoa, sillä aika lailla moni juttu jäi avoimeksi.

Tarina etenee sellaisella tyylillä, ettei se päästä irti ja kun loppu on käsillä, se jättää sellaisen jälkitilan, josta ei ihan heti onnistu irtautumaan. Väkisinkin jää miettimään, mitä oikein tapahtui, miten tämä tarina päättyi?

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 316 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!