Jay Asher ja Carolyn Mackler: Sinä ja minä sitten joskus

Sinä ja minä sitten joskus

Naapurukset Emma ja Josh ovat lapsuudenystäviä ja käyvät samaa koulua. On vuosi 1996 ja Emma saa Joshilta levyllä internetin asennettavaksi uudelle tietokoneelleen. Internetistä löytyy Facebook-niminen sivusto, mutta kumpikaan ei oikein ymmärrä, mistä on kyse. He löytävät sieltä itsensä tulevaisuudessa ja näkevät, mitä heidän elämäänsä kuuluu viidentoista vuoden päästä.

Kirjassa pohditaan tulevaisuutta ja sen muuttumista. Miten henkilöiden tekemät valinnat vaikuttavat heidän tulevaisuuteensa? Millaisen tulevaisuuden he haluavat itselleen? Ajatustasolla tämä on todella kiinnostavaa. Tavallaan olisi mielenkiintoista päästä näkemään etukäteen asioita, mutta en silti ole ihan varma, haluaisinko itse nähdä mitään ennakkoon.

Tämä oli todella kiinnostava ja hyvä kirja. Olen itse 1990-luvun lopun nuoria ja tavoitin ajan hengen tekstistä. Lukeminen tuntuikin luultavasti erilaiselta kuin miltä se tuntuu nuorempien lukijoiden mielestä. Samalla mietin, miten teos kestää aikaa. Toisaalta se kuvaa niin omaa aikaansa ja toisaalta Facebook on niin nykyhetkeä, eikä välttämättä säily käytössä ikuisesti.

Veera