Jay Asher: Kolmetoista syytä

Eräänä päivänä 16-vuotias Clay saa postissa salaperäisen paketillisen kasetteja. Pian Claylle selviää että kasetit kertovat siitä, miksi hänen luokkatoverinsa Hannah on päätynyt päättämään elämänsä. Clay saa myös kuulla olevansa yksi niistä kolmestatoista syystä, jotka johtivat Hannahin tekoonsa. Kuuntelemalla kasetit Clay pääsee seuraamaan Hannahin viimeisiä hetkiä ja saa havaita miten pienestä kaikki voi olla kiinni.

Kolmetoista syytä tarttuu mielenkiintoisella tavalla tärkeään aiheeseen ja kertoo miten pienillä ja mitättömänkin tuntuisilla asioilla voi olla suuria vaikutuksia toisen ihmisen elämään ja miten nuo pienetkin asiat voivat lumipalloefektin lailla kertyessään päätyä murskaamaan jonkun elämän. Hannah kertoo tarinassaan siitä, miten kolmentoista eri ihmisen teot vaikuttivat häneen. Osa teoista on vähäisempiä ja osa kauheampia, mutta jokaisella pienelläkin asialla oli vaikutusta siihen, miten Hannahin kestokyky lopulta ylittyi ja hän päätyi epätoivoiseen tekoonsa.

Tämä on kirja, jonka soisi jokaisen yläkouluikäisen ja heidän vanhempiensakin lukevan.

Salla P.