Irmeli Castrén: Suuri niksikirja

Mikä auttaa päänsärkyyn? Tarvitaanko ikkunanpesuun pesuainetta? Miten saat perunamuusista sileää? ­ Tällaisiin kysymyksiin ja moniin muihin vastaa Irmeli Castrénin Suuri niksikirja.

Niksikirjoilla on Suomessa pitkät perinteet. Alan klassikot, Kodin tuhattaito ja Joka naisen niksikirja, ovat ilmestyneet ensi kerran jo 1950­-luvulla, ja niistä on otettu uusia painoksia aina 1980­-luvulle asti. Tähän jatkumoon asettuu myös Castrénin kirja, ja tekeekin sen oikein hyvin. Aiemmin Castrén on julkaissut jo erillisiä keittiöniksejä, hyvinvointineuvoja ja meikkivinkkejä.

Suuri niksikirja on jaettu 11 lukuun; osansa saavat niin kauneuden­ ja terveydenhoito, siivous ja vaatteidenhuolto, ruokatalous ja kierrätys. Mitään Niksi­Pirkan kaltaisia anekdootteja tästä kirjasta on turha hakea. Castrén pyrkinee kirjallaan lähinnä elämänhallintaan ja toisaalta hyvin voimakkaasti myös ekologiseen elämäntapaan, mikä onkin uutta tällaisille kirjoille. Esimerkiksi siivouksessa ja kauneudenhoidossa pyritään mahdollisimman vähäiseen kemikaalien käyttöön: tehopuhdistusaineiden sijasta suositaan etikkaa ja soodaa, ja monimutkaisten ihonhoitojen sijasta suositellaan apteekin perusvoiteita – tämä onkin pitkä askel entiseltä kauneuslehden toimittajalta! Myös kierrätyksestä on oma perusteellinen lukunsa.

Suuri niksikirja sopisi mielestäni evästykseksi esimerkiksi omaan asuntoon muuttaville nuorille. Uskoisin että sen virkeä ja saarnaamaton sävy miellyttäisi heitä kovastikin.