Jonas Joelson: Tabula Rasa

Tabula Rasa

David on nuori, menestystä kiihkeästi janoava copywriter. Hän rakastaa juhlia, hulvatonta ja vastuutontakin elämää, nopeutta ja tuloksen tekemistä. Tulosta toimiston olisikin tehtävä, sillä näinä aikoina ei muuten pärjätä. David on menettämässä otteensa ja hänelle annetaan viimeinen tilaisuus: uusi ja tuntematon yritys, Tabula Rasa Hotels etsii itselleen mainostoimistoa, joka saisi koko tilin. Siis kaiken yrityksen mainos- ja PR-toiminnan hoidettavakseen. Yritys on ottanut kilpailuttaakseen muutamia ruotsalaisia mainostoimistoja ja mukana on myös toimisto, jossa David työskentelee.

Tabula Rasa on maailmanlaajuinen hotelliketju ja David saa ohjeekseen vain etsiä tiedot. Tärkein kysymys on, mikä on Tabula Rasan tarkoitus… Mitkä ihmeen tiedot? David alkaa härkäpäisesti jahdata valkoisen suorakulmion takana piilevää salaperäistä ketjua tavalla jos toisellakin. Jahti alkaa muuttua jo epätoivoiseksi. Kerronta muodostuu lähes dekkarimaiseksi ja saa lukijan odottamaan aina vain lisää.

David toki löytää sen, mitä etsii. Mutta oliko se sen arvoista? Mitä tilille ja lupauksille tapahtui? Missä hän oikein on ollut? Mitä hän on tehnyt? On kuin joku riivaisi häntä: on saatava lisää viinaa, huumeita ja naisia. Lisää, aina vain lisää… vaikka hän onkin tavannut jo elämänsä naisen ja selvittänyt Tabula Rasan arvoituksen. Mitä tämä maailma on tehnyt hänelle ja onko elämä vain tätä tai tämän arvoista?

Tabula Rasa on kertomus Davidista, luvut kulkevat ennen ja jälkeen -teemoilla, näyttäen jonkinlaisen käännekohdan mainosmiehen hektisessä elämässä ja skeptisessä maailmankatsomuksessa. Jälkeen on kuvaus Davidista mainostoimistojen paariana; hemmona, johon ei ole luottamista eikä uskomista. David on käyttänyt kaikkia hyväkseen; ystävyyssuhteita, naisia, entisiä luottamuksellisia suhteitaan. Hän on ilkeä, välinpitämätön ja röyhkeä. Saako paha vai hyvä palkkansa?

Tarina vie loistavasti mennessään, mutta on pakko kyllä kysyä mihin ollaan menossa ja miksi? Tuntuu kuin olisin lukenut tämän ennenkin ja oikeastaan minkäänlaista selkeää loppua ei varsinaisesti ole. Helppolukuinen, vauhdikas, ajankohtaisen hektinen tarina mainosmaailmasta, mutta siinäkö on kaikki? Vai onko loppu uusi lanseeraus epätrendikkään muuttamisessa hurjimmaksi uudeksi trendiksi? Sen saanee lukija itse päättää. Itse voisin pitää tätä kehitysromaanin alkuna, jotenkin tämä ei tällaisenaan tunnu vielä kantavan pidemmälle. Jokainen toki tekee päätelmänsä itse lukemansa perusteella.