Antonio Tabucchi: Taivaanranta

Spino on ruumishuoneen virkailija, jonka elämä on melko tavallista. Eräänä yönä ruumishuoneelle tuodaan ammutun nuoren miehen ruumis. Kukaan ei tiedä, kuka vainaja on, mutta Spino päättää ottaa asiasta selvää. Ei Spinolla — ainakaan aluksi — sen kummempaa motiivia tuntemattoman miehen henkilöllisyyden selvittämisen suhteen ole, mutta vähä vähältä tapaus alkaa ratketa. Vai alkaako?

Antonio Tabucchin pieni murhamysteeri Taivaanranta tekee kuin vaivihkaa merkityksettömästä tärkeää. Spinon etsintä päättyy löytämiseen, mutta mitä Spino lopulta arvoituksen ratketessa saakaan selville? Ei tuntemattoman nuorenmiehen henkilöllisyyden selvittäminen lopultakaan ole se voima, joka Spinoa liikuttaa.

Antonio Tabucchi on mielenkiintoinen kirjailija, jonka tiivis ilmaisu imee mukaansa. Tämäkin kirja — vain sata väljää sivua — olisi saattanut jonkun toisen kirjailijan käsissä paisua sivumäärältään moninkertaiseksi tiiliskiveksi asiasisällön ja sanottavan olennaisesti muuttumatta. Kun Taivaanrannan kerran käsiinsä saa, sen lukee saman tien loppuun. Suosittelen.