Irène Némirovsky: Tanssiaiset

Tässä on viime hetken paniikkilahjavinkki! Kirjan voi antaa sellaisellekin, joka ei jaksa lukea paljon: tässä on vain 77 sivua. Ja sen voi antaa sillekin, joka ei jaksa lukea ollenkaan: kirja on esineenä tavattoman kaunis.

Tanssiaisten päähenkilö on 14-vuotias Antoinette, perheen ainoa lapsi. Perhe on äkkirikastunut pörssikeinottelulla, ja rouva haluaa järjestää tanssiaiset varmistaakseen tärkeät kontaktit. Vieraistaan ihmisinä hän viis veisaa. Antoinette on odottanut kovasti tanssiaisia, mutta kuulee että hänet lähetettäisiin nukkumaan. Antoinetten kosto on suloinen.

Suomeksi tänä vuonna ilmestynyt teksti on vuodelta 1930 ja kuvaa senaikaisia tapoja, mutta myös yhä tunnistettavia asioita, nousukassieluja ja “verkoston” luomisen kaihtamattomia keinoja, joita vastaan syntyy ikäpolvikapina. Tässä tapauksessa äidin suhde tyttäreensä on myös yksilötasolla huonossa jamassa. Urheilutermiä käyttääkseni teksti on “kylmänviileä”. Pidin kuitenkin teoksesta ja sen hallitusta tyylistä.