Holly Bourne: Teeskentelyä

Teeskentelyä

April on kolmikymppinen lontoolaisnainen, jolle deittailu on ollut yhtä pettymystä. Olisipa April enemmän kuin Gretel, joka on juuri sellainen ihannenainen, jollaisen kaikki miehet haluavat. April keksii nerokkaan koston koko miessukupuolelle: hän tekeytyy täydelliseksi Greteliksi ja kas, deittailu on paljon hauskempaa. April huomaa olevansa suhteessa ystävälliseltä vaikuttavan Joshuan kanssa ja kerrankin niskan päällä – mutta kuinka kauan teeskentelyä voi jatkaa ennen kuin se menee liian pitkälle?

Teeskentelyä on terävä romanttinen komedia, joka ei välttämättä mieslukijoiden mielestä ole aina erityisen hauska. Holly Bourne kirjoittaa tiukasti ja April antaa miesten kuulla kunniansa. April on töissä organisaatiossa, joka auttaa muun muassa raiskauksen uhreja, ja neuvontavuorojensa aikana April saa nähdä miten uudestaan ja uudestaan toistuvat samat tarinat, kuten “heräsin yöllä siihen kun poikaystäväni raiskasi minut” tai “meillä oli seksiä ja poikaystäväni yhtäkkiä ylitti rajani lupaa kysymättä”. Aprililla on aiheesta omakohtaistakin kokemusta, joten traumoja piisaa.

Tekisi mieli huutaa “ei kaikki miehet”, mutta samalla on selvää, että “liian monet miehet”, “pääsääntöisesti miehet”, “oikeasti mikä helvetti teitä vaivaa miehet”. Bourne kuvaa jyrkästi sitä, millaisilla tavoilla miehet naisia kohtelevat. Samaa patriarkaatin ja toksisen maskuliinisuuden vaikutusta parisuhteissa kuvattiin hyvin myös Liv Strömquistin mainiossa Prinssi Charlesin tunne -sarjakuvassa; tässä samaa asiaa tulee romaanimuodossa.

Ei kirja onneksi pelkkää miesten kyykyttämistä ole. On selvää, että April toimii yhtä lailla väärin teeskennellessään Greteliä. Miltä Joshuasta tuntuu ja mitä tapahtuu, kun totuus lopulta vääjäämättä paljastuu? Onko miehilläkin tunteet? Eikä Teeskentelyä ole niin vihainen, etteikö sitä kehtaisi romanttiseksi komediaksi kutsua: kyllä se on myös hauska ja viihdyttävä. April osallistuu traumoista toipuvien naisten nyrkkeilyryhmään, joka esimerkiksi on aivan ihastuttava. Kirja etenee sujuvasti ja reippaasti, mutta kyllähän Bournen tietää jo eteväksi kirjoittajaksi.

Suosittelen siis lämpimästi. Naisille kirja lienee kelpo vertaistukea miesten kanssa tuskaillessa. Miehille tätä suosittelen aivan erityisesti: Teeskentelyä herättelee terävästi, mutta hauskasti ajattelemaan parisuhteita ja väkivallan rakenteita naisnäkökulmasta. Jos alku vastahakoiselta tuntuukin, voin luvata, että kyllä tässä kirjassa miehilläkin on toivoa.