Satu Rommi: Teetä ja temppeleitä : matkakirjoituksia Thaimaasta, Burmasta ja Kambodžasta

Teetä ja temppeleitä on Satu Rommin matkakirja Kaakkois-Aasiasta. Aikaisemmin hän on kirjoittanut kaksi Intiaan liittyvää kirjaa.

Luulin saavani luettavaksi perinteisen matkakertomuksen, mutta tässä pääosassa ovat ihmisoikeudet ja vastuullinen matkailu. Burmassa on ollut pitkään sotilasjuntta vallassa ja muslimit kokevat rasismia. Thaimaassa kukoistaa seksiturismi ja Kambodžassa taas käy paljon turisteja vapaaehtoistöissä. Se on hyvä, että asioista puhutaan, koska aina matkailijat eivät ajattele turismin kääntöpuolta eli millaiset olot paikallisilla todellisuudessa on tällaisissa köyhemmissä maissa. Itseäni kuitenkin kiinnostivat enemmän kuvaukset eri paikoista ja löysinkin kirjasta joitakin paikkoja, jossa olisi kiva päästä joskus käymään.

Koska olen viime aikoina lukenut muualtakin vastuullisesta ja reilusta matkailusta, tästä kirjasta ei niiltä osin kovin paljon uusia tai kiinnostavia asioita irronnut. Jos aihepiiri ei ole ennestään tuttu tai jos matka on suuntautumassa Kaakkois-Aasian päin, niin kirja on suosittelemisen arvoinen.

1. Tämän kirjan luin jota kuin tasan vuosi sitten ja ystäväni nuori tytär suunnitteli omatoimimatkaa Thaimaahan, suosittelin ehdottomasti häntä lukemaa tämän kirjan.
    En oikein muista, miksi silloin lainasin tämän kirjan luettavakseni. Olisikohan syynä ollut, että kun niin monet matkaavat lomallaan tuonne Thaimaahan, niin kuvittelin saavani jonkinlaista kuvausta, minkälainen se on lomakohteena. Vaikka itse en sinne matkaa suunnitellutkaan.
    Jotain ihan muuta sain kuin kohdemaiden nähtävyyksien kuvailua, mutta paljon enemmän. Ja yhtä lailla voisi kyllä suositella luettavaksi myös sinne rantalomalle matkaavalle. Aukaisisi silmiä ehkä vähän toisella tavalla. Suosittelen kaikille. Pidin.