Stella Duffy: Theodora : Actress. Empress. Whore.

Kansi: Theodora - Actress. Empress. Whore.

Alaotsikko tiivistää keisarinna Theodoran uskomattoman elämän ja monitahoisen persoonan. Hän nousi nuorena maailman vanhimmasta ammatista valtakunnan ensimmäiseksi naiseksi. Nousu ei tietenkään ollut suoraviivainen, vaan täynnä pettymyksiä, valaistumisia, alennustiloja ja kovaa työtä. Vai muuttuiko mikään sittenkään, pohtii Theodora lopuksi.

Pohdintojensa vuoksi Theodoran tarina on enemmän kuin ihmislihan myyntiä. Romaanimuoto täyttää historiankirjoituksen aukot ehkä vain valistuneilla arvauksilla, mutta antaa myös mahdollisuuden ymmärtää mennyttä maailmaa. Theodoran tarina on naisten historiaa, mikrohistoriaa. Saatat tosin joutua lukemaan paljonkin asioita, joita et olisi halunnut tietää. Hämmästyttävää onkin, kun tarina alkaa loppupäätä kohden muistuttaa romanttista historiallista romaania.

Jos haluat lukea enemmänkin fiktiota Bysantin valtakunnasta ja Konstantinopolista 500-luvulla, suosittelen Guy Gavriel Kayn Sarantine Mosaic -sarjaa. Aika ja paikka ovat samat, ja Justinianus I ja Theodora ovat Kayn keisari Valerius II:n ja hänen vaimonsa Alixanan esikuvat.