Antony Beevor: Toinen maailmansota

Toinen maailmansota on, ainakin toistaiseksi, kaikkine maailmanlaajuisine seurauksineen tuhoisin ihmisen aiheuttama katastrofi. Aiheesta on kirjoitettu varmasti tuhansia kirjoja, faktaa ja fiktiota, kirjasarjoja, kuvateoksia, tutkimuksia ja analyyseja.

Tämän kirjoittajan näkökulma sotaan on kuitenkin hieman erilainen: hän oikeastaan liittää yhteen monimutkaisen palapelin pienemmätkin osat ja näyttää lukijalle, mistä kaikesta oikein oli kysymys. Mistä toinen maailmansota sitten alkoi? Siitä esitetään useitakin erilaisia näkemyksiä, jotka kannattaa lukea yleiskäsityksen saamiseksi. Meillä suomalaisilla kun tuntuu olevan tästäkin asiasta hyvin vahvasti oma vakiintunut mielipiteemme, toki kansalaisuudestamme ja sijainnistamme johtuen.

Kirja etenee loogisesti ja paljastaa erilaiset johtajien suunnitelmat, liittoutumat, juonittelut ja sopimukset sekä niiden ehkä odottamattomatkin seuraukset sodan edetessä pidemmälle. Kirjoittaja ei vierasta suurimpienkaan johtajien heikkojen kohtien paljastamista ja tässä saavat osansa varmasti kaikki hallitsijat ja sodanjohto. Tässä on pyritty moraaliseen tasapuolisuuteen ja taustatyöt on tehty huolella.

Tärkeimmät taistelut ja offensiivit käydään läpi, mutta mukana on aina se pieni inhimillinen näkökulma, joka ilmeisesti on tehnyt kirjailijasta suositun historiallisten kirjojen koostajan. Hän kirjoittaa myös ihmisistä kaiken keskellä – tavallisista siviileistä ja tavallisista sotilaista. Niistä, jotka päivää ennen hyökkäystä vielä istuttivat orvokkeja penkkeihin, leikkivät lastensa kanssa puistossa ja elivät normaalia elämää.

Teos on mittava, mutta harva uskaltaa kiteyttää koko toisen maailmansodan yhden kirjan kansien väliin. Kieli on sujuvaa ja teos on muutenkin kohtuullisen helppolukuinen, vaikka aihe ei kevyimpiä mahdollisia olekaan. Mukana on kuvaliitteitä sekä karttoja, jotka helpottavat tilanteiden ja hyökkäysten kohteiden sekä tulosten seuraamista. Itse luin tätä muun kirjallisuuden ohessa kohtuullisina annoksina, tarkoituksella.

Suosittelen kaikille toisen maailmansodan historiasta ja aikakaudesta kiinnostuneille sekä hieman erilaista näkökulmaa tuolloiseen maailmaan ja sen lähes täydelliseen tuhoon etsiville. Tämä sopii myös niille, jotka ovat vierastaneet jäykkää historiallista kirjoitustyyliä ankarine vuosilukuineen, päivämäärineen ja ehkä joskus liiankin tiukkoine faktoineen. Sopii myös ensimmäisiä askeliaan tämän sodan historiaan perehtymiseen ottaville.