José Saramago: Toinen minä

Historianopettaja Tertuliano Maximo Afonso on hieman masentunut ja piristykseksi hän menee vuokraamaan kollegansa kehotuksesta tietyn elokuvan. Miehen elämä muuttuu kerralla ja lopullisesti, kun hän huomaa elokuvan pienessä sivuroolissa kaksoisolentonsa.

Miehellä on rakastava nainen ja hyvä työpaikka, mutta siitä huolimatta elämän keskipisteeksi nousee nopeasti täysin yhdennäköinen näyttelijä. Saramago kertoo tarinansa tuttuun tyyliin perusteellisesti, hieman ironisesti, mutta samalla hyvin lämminhenkisesti.

Pikkuhiljaa muutkin henkilöt nousevat suurempaan rooliin ja väistämätön alkaa lähestyä. Kirjan loppua kohden vauhti kiihtyy kertomuksen muuttuessa melkeinpä trillerimäiseksi. Loppuratkaisu on huikea ja yllätyksellinen, enkä halua paljastaa siitä mitään. Suosittelen lukemaan itse.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »