Antti Leikas: Tonttu : Valot sammuvat

Tonttu : Valot sammuvat

Maailmankaikkeuden rakenteeseen on tullut vika, ja näyttää siltä, että kaikki on romahtamassa. Universumi sellaisena kuin me sen tunnemme on vaarassa kadota, koska Higgsin bosonin massa on muuttunut. Mutta tonttu Koponen uskoo, että vielä ei ole myöhäistä käydä toimeen maailman pelastamiseksi. Syyllinen – niin, aktiivinen tuhon aiheuttaja – on kuitenkin pikimmiten löydettävä, ja avuksi tässä toimessa tarvitaan kaikkien aikojen parhaat hiukkasfyysikot elävinä tai kuolleina, itse Jumala, täydellä teholla toimiva LHC-hiukkaskiihdytin Cernissä, kaikki maailman 4000 tonttua sekä suomalainen kirjailija Antti Leikas.

Enpä muista ikinä missään yhdistellyn hiukkasfysiikkaa ja huumoria näin vetävästi kuin Antti Leikkaan toisessa Tonttu-romaanissa Valot sammuvat! Hirmuisessa kohelluksessa punaisena lankana säilyy tonttujen erityinen kyky liikkua eri ulottuvuuksien välillä. Nyt tähän interdimensionaaliseen matkailuun joutuu mukaan myös kirjailija Leikas itse, koska hänellä on eräs poikkeuk­sellinen ominaisuus: hän pystyy kuulemaan torkkuvan tontun kuorsauksen. Ja kyllä vain, se on ratkaisevan tärkeää!

Kaiken vauhdikkaan kohkauksen välissä ehditään oppia myös paljon hiukkasfysiikan standardimallista, kvarkeista ja bosoneista ja niin edelleen. Lisäksi tavataan liuta marsilaisia. Tällä nimityksellä kutsuttiin 1900-luvun alkupuoliskolla Unkarista Yhdysvaltoihin emigroituneita matematiikan ja luonnontieteiden huippuosaajia, joukossa lukuisia nobelisteja. He ovat tietenkin jo kaikki siirtyneet täältä toisaalle. Mutta minne, höyrysaunaanko?

–Sähkömagneettinen säteily horjuu, protonit eivät pysy kasassa, kvarkit karkailevat ja Higgsin bosonin massa on muuttunut. Siinä se, pähkinän­kuoressa. Koposen äänessä oli hiukan pilkallinen sävy. Hän ei selvästikään uskonut, että tämän epäeuklidisen universumin nuhjuisesta höyry­saunasta löytyisi ratkaisu hajoavan universumimme ongelmaan.

Tonttu : Valot sammuvat on todellinen naurupommi, sivulauseissa ja pikku­huomioissa hykerryttävän hauskasti kutitteleva. Aika paljon mieleen tulee scifiparodian klassikko, Douglas Adamsin Linnunrata-trilogia. Antti Leikas tasapainoilee kaikessa ulottuvuus- ja aikamatkailussaan ohuella nuoralla, mutta tarina pysyy kasassa ja pitää hyvin otteessaan loppuun saakka. Minulle Tonttu : Valot sammuvat on yksi alkuvuoden parhaita osumia. Suosittelen!