Tuija Lehtinen: Traktori

Traktori

Koulukirjastotyön sivussa tulin lukeneeksi tämän aiheeltaan kiehtovankuuloisen nuortenkirjan. Muistan, että teini-ikäisenä pidin kovasti Lehtisen nuortenkirjoista ja näyttää siltä, että humoristisen nuorekas kirjoitustyyli on pysynyt ennallaan. Se innostaa todistetusti myös leikkimielistä aikuista lukemaan tarinan, koska kirjavinkkaussuunnitelmaa testatessani sain vahingossa toisenkin aikuisen lukemaan kirjan.

15-vuotiaas Riki perii isoenoltaan vanhan traktorin, Bertan. Kun sydänsurut vaivaavat, Riki päättää lähteä isoenon esittämän toiveen mukaisesti Bertalla roadtripille kohti Kuopion maatalousnäyttelyä. Matkalla sattuu ja tapahtuu, kertomus on riemukkaan humoristinen. Matkalla on mukana myös perheen ruttukuonoinen koira, Maksim Gorki, joka kerää kaikilta sympatiapisteitä.

Matkakommellusten lisäksi tarinan toinen suuri teema on Rikin seurustelukuviot. Alussa suuri rakkaus osoittautuu yksipuoliseksi: tyttö pettää ja jättää. Lopussa Riki kuitenkin yllätyksekseen huomaa löytäneensä matkan varrelta uuden rakkauden ja siskotkin huomaavat Rikin aikuistuneen.

Kirja oli mukava välipala aikuisemmallekin lukijalle, ainakin itse tempauduin täysin mukaan seuraamaan Rikin matkan vaiheita. Vaikka Lehtiseltä ilmestyy uusi kirja tämän tästä, hänen nuortenkirjojaan ei voi haukkua laaduttomiksi. Nuorten elämään kuuluvia asioita käsitellään sekä herkästi ja elävästi että samalla huumorilla keventäen.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 317 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!