Patrik Hagman: Vastarintausko

Patrik Hagman on suomenruotsalainen teologi ja kirjailija. Hän on väitellyt Åbo Akademissa teologian tohtoriksi aiheenaan Iisak Niniveläinen, ja tämä tunnettu ankaran askeesin kannattaja onkin yksi niitä teologeja, joihin Hagman usein viittaa tekstissään.

Vastarintausko on merkillinen kirja. Se on syvästi uskonnollinen ja kristillinen olematta hiukkaakaan tunnepitoista hartaushöpinää. Ei, se haastaa lukijansa kokonaan uuteen elämänmuotoon: kristilliseen vastarintaan vallitsevaa liberaalidemokraattista yhteiskuntaa kohtaan.

Mutta miksi? Onhan juuri liberaalia demokratiaa pidetty jotenkin soveliaana yhteiskuntamallina kristinuskolle. Hagman osoittaa kuitenkin, että nykyajan kuolemansynnit kunnianhimo, tehokkuus, status, individualismi ja penseys elävät ja kukoistavat juuri nykyisen kaltaisessa maailmassa, jossa kaikki on valjastettu tavaroiden ja palveluiden ostamisen ja myymisen palvelukseen. Todellinen kristitty elää kuitenkin vain suhteessa toisiin, vain suuret kristilliset hyveet kuten kärsivällisyys, nöyryys ja vieraanvaraisuus auttavat meitä kilvoitellessamme olemaan enemmän Jumalan kaltainen.

Jotta voisi riittävästi arvostaa ja arvostellakin Vastarintauskon kaltaista kirjaa, täytyisi varmaankin omata teologista koulutusta, jota minulla ei ole, mutta näin maallikkoonkin tämä kirja teki syvän vaikutuksen.