Emmi Nieminen ja Johanna Vehkoo: Vihan ja inhon internet

Vihan ja inhon internet on reportaasisarjakuva, joka tarttuu varsin ajankohtaiseen ja ikävään aikamme ilmiöön, nimittäin verkkovihaan. Yhä julmemmaksi muuttuva netin keskustelukulttuuri ei armoa anna; seksismi ja rasismi aina tappouhkauksiin asti pistää erityisesti monet naiset ja vähemmistöjen edustajat miettimään, uskaltaako netissä julkaista mielipiteitään enää lainkaan.

Sarjakuvan ensimmäisessä osiossa pääsemme tutustumaan kohteisiin, eli naisiin, jotka ovat joutuneet verkkoviha-aallon kohteiksi ja miten se on heihin henkilökohtaisesti vaikuttanut: mukana on niin journalisteja, tutkijoita, poliitikkoja kuin bloggaajia. Kirjan toisessa osassa paneudutaan faktoihin, eli mitä oikein tiedämme verkkovihasta, sen kohteista ja ilmiön yleistymisestä. Kolmannessa osiossa pääsemme tutustumaan itse verkkovihaajiin.

Selväksi tulee, että tilanne on varsin vakava; virkavallalla on varsin vähän resursseja ja keinoja puuttua, jopa tapauksiin jotka täyttävät selvät vainoamisen tunnusmerkit. Tilanne on myös pahenemaan päin ja vihapuhe onkin paikoitellen alkanut siirtyä netistä myös poliittiseen retoriikkaan.

Sarjakuvan kirjoittaja toimittaja Johanna Vehkoo on haastatellut runsaasti ihmisiä kirjaa varten, ääneen pääsevät niin uhrit, ilmiön tutkijat kuin itse vihaajatkin. Emmi Niemisen taidokkaasti kuvittamassa kirjassa ei ole perinteiseen tapaan sarjakuvaruutuja lainkaan, vaan piirretyt hahmot kommentoivat ja kertovat varsin vapaasti sommitelluissa ympäristöissä. Tästä huolimatta sarjakuva ei ole lainkaan vaikeasti seurattava, kerronta pysyy koko ajan tiukasti hyppysissä niin kirjoittajalla kuin kuvittajallakin.

Niemisen kuvittajan taidoista kertoo se, miten hyvin hän onnistuu pitämään teoksen mielenkiintoisena, vaikka periaatteessa miljööt ovat sitä peruskauraa, mitä jokainen meistä näkee päivittän. Toisinaan kokonaisuus lähestyy jopa maagista realismia; nettitrollit on piirretty pikku-ukkeleina, jotka huutelevat solvauksiaan jalkojen juurelta. Välillä he taas ovat jättimäisiä peikkoja, jotka uhkaavasti painautuvat kohti uhrejaan.

Kirjan lopussa on vielä osio auttajista. Sarjakuva tarjoaa ohjeita mitä pitää tehdä mikäli joutuu itse verkkohäirinnän kohteeksi ja tarjoaa varoituksen sanan, mikäli ongelmalle ei onnistuta tekemään mitään. Vanha kansa tiesi sanoa, että ei haukku ei haavaa tee, mutta vihapuheella on vakavat seuraukset sekä demokratialle että yksityishenkilöille, mikäli ilmiöön ei haluta tai pystytä puuttumaan. Kuten kirja mainitsee, vihapuhetta oikeutetaan sananvapaudella, mutta sen vaikutus on todellisuudessa päinvastainen.

Myös kirja Kill All Normies käsittelee verkkovihan teemaa laajemmasta näkökulmasta ja on ehdottoman suositeltavaa luettavaa, mutta jos et mitään muuta kirjaa aiheesta lue, niin lue edes tämä. Terävästi esitetty kirja pistää taatusti miettimään.