Amanda Aizpuriete: Vihreäsilmäinen yö : valitut runot 1986-2004

Vihreäsilmäinen yö

Vihreäsilmäinen yö on kokoelma latvialaisen Amanda Aizpurieten runoja. Runot on julkaistu alun perin eri kokoelmissa vuosina 1986–2004.

Runot ovat tyyliltään ja hengeltään vähän samantapaisia kuin Edith Södergranin ja Anna Ahmatovan runot, mutta samalla kuitenkin hivenen nykyaikaisempia. Uusimmat ja vanhimmat runot ovat vähän erilaisia teemoiltaan ja itse pidin ehkä eniten niistä vanhemman pään teksteistä.

Olen melko valikoiva runojen lukija ja harvoin osuu kohdalle sellaisia, joista pidän. Tämä kokoelma kuitenkin osui kohdalleen ja pidin siitä. Mutta koska en osaa analysoida runoja, en osaa sen tarkemmin määritellä, mikä tässä oli hyvää.

Veera