Ian Bostridge: Winterreise : Schubertin Talvinen matka

Winterreise on Franz Schubertin tunnetuimpia teoksia. Vain 31-vuotiaana kuollut säveltäjäsuuruus viimeisteli Wilhelm Müllerin runoihin sovitetun 24-osaisen Liederkreisin eli laulusarjan kuolinvuoteellaan. Winterreise on syvällinen ja monimutkainen taideteos, joka on kiehtonut laulajia ja pianisteja sekä kuulijoitaan kohta jo 200 vuoden ajan. Se kertoo rakkaudessa pettyneestä nuoresta miehestä, joka pakenee rakastettunsa luota ja vajoaa talvisen kuljeskelunsa aikana vähitellen kohti täyttä toivottomuutta ja hulluutta.

Kuka olisikaan parempi kumppani avaamaan laulusarjan sisältöä ja merkityksiä kuin sitä kolmenkymmenen vuoden ajan esittänyt brittiläinen huipputenori Ian Bostridge, joka on paitsi maailmankuulu lied-laulaja myös historiasta väitellyt tohtori, joka toimii nykyään musiikin professorina Oxfordin yliopistossa. Bostridgen mukana lukija pääsee perehtymään Schubertin musiikin ja sen tulkitsemisen kysymyksiin. Samalla Bostridge avaa teoksen historiallista taustaa, Müllerin runojen enemmän tai vähemmän piilotettuja merkityksiä ja ilmiöitä laulujen aiheiden ympäriltä. Virvatulia, haloilmiöitä, tanssilehmuksia, variksia, tuonelan tienviittoja, kampiliiransoittajia – Winterreise on moninaisten aiheiden yhteenliittymä.

Bostridge on valinnut Winterreise-kirjansa käsittelytavaksi edetä järjestyksessä laulusarja alusta loppuun. Jokainen teoksen 24 osasta esitellään ensin tekstin ja sen käännöksen kanssa, jonka jälkeen Bostridge kertoo kyseisen laulun esittämistavoista ja erityisistä huomioistaan sävellykseen liittyen. Bostridge tuntee teoksen läpikotaisin, joten hänellä on terävää ja punnittua sanottavaa kaikista yksityiskohdista. Bostridgen musiikkianalyysi ei mene kovinkaan syvällisiin teknisiin yksityiskohtiin, joten se on helppoa luettavaa myös vähemmän ammattimaiselle musiikinystävälle.

Jokaisessa osassa on myös jokin teema, josta Bostridge haluaa kertoa enemmän. Lukijalle välittyy Winterreisen kautta monipuolinen kuva 1800-luvun alun wieniläisten elintavoista, ajattelusta ja historian käännekohdista. Ian Bostridgen omin sanoin:

Historian saatossa taidetta ovat luoneet elävät, kokevat ja ajattelevat ihmiset, emmekä saata ymmärtää heidän teoksiaan, ellemme tavoita niihin punottuja viitteitä perustaviin emotionaalisiin maailmoihin, ideologioihin ja käytännön pakotteisiin. Taide ei elä idealisoidussa tyhjiössä, vaan se syntyy elämän ja muotojen yhteentörmäyksissä.

Winterreise on toki ensisijaisesti sävellys, eikä kirjaa kannata lukea kuuntelematta musiikkia. Itse valitsin kirjan kanssa nautittavaksi Bostridgen tuoreen konserttilevytyksen Winterreisesta, jonka hän on tehnyt pianisti Thomas Adèsin kanssa. Oivallinen on myös David Aldenin elokuvallinen sovitus vuodelta 1997, jossa Bostridgen kanssa esiintyy Julius Drake. Eikä Winterreisen kuuntelua tietenkään tarvitse Ian Bostridgeen rajoittaa – loistavia tulkitsijoita on muitakin. Oma suosikkini vain sattuu olemaan Bostridge, joten ainakin minulle Winterreise : Schubertin Talvinen matka on ihan täysosuma. Suosittelen.