Michael Cox: Zonal Marking : The Making of Modern European Football

Jalkapalloasiantuntija Michael Coxin mukaan jalkapallon modernin ajan voidaan sanoa alkavan vuodesta 1992, jolloin maalivahdilta kiellettiin pallon ottaminen käteen oman pelaajan syötön jälkeen. Samoihin aikoihin perustettiin myös nykymuotoinen Mestareiden liiga sekä Englannin Valioliiga. Mutta Cox ottaa lähtökohdaksi uudelle aikakaudelle nimenomaan takaisinsyöttösäännön.

Michael Cox on kirjoittanut jalkapallotaktiikasta ja pelitavoista jo pitkään, ja Zonal Marking on hänen tiiliskivimäinen koosteensa tästä kaikesta. Cox tunnustaa Euroopasta seitsemän jalkapallomahtia: Hollannin, Italian, Ranska, Portugalin, Espanjan, Saksan ja Englannin. Näistä jokainen saa Coxin käsittelyssä yllättävän loogisen neljän vuoden hegemoniakauden alkaen vuodesta 1992 ja päättyen aivan nykyhetkeen. Jokaisen maan kohdalla Cox pysähtyy tutkimaan tärkeimpiä pelitapoja, menestyneitä joukkueita ja managereja sekä joitakin poikkeuksellisia pelaajia tai muita jalkapalloilmiöitä ja aikakauden tunnuksia. Lisäksi Cox sitoo vallanvaihdon seuraavalle maalle johonkin konkreettiseen siirtymään. Kokonaisuus on äärimmäisen sujuva.

Parasta Zonal Markingissa on Michael Coxin näkökulma. Hänen ajatuksensa lähtevät nimenomaan pelifilosofioista ja näkemyksistä niiden takana, ei niinkään yksittäisistä pelaajista, valmentajista tai joukkueista. Vaikka Cox tiputteleekin Zonal Markingin sivuille valtavan liudan nimiä, on näkökulma koko ajan itse pelissä: miten sitä pelataan, minkä vuoksi, mihin reagoiden. Toki Cox rekonstruoi kauniilla kuvakielellä sielun silmien eteen useita kuolemattomia hetkiä suurista otteluista, kertoo ihailluista pelaajista ja niin edelleen, mutta mikäli hän anekdootteja kertookin, ne liittyvät aina itse kuningaspeliin, ei ilmiöihin sen ympärillä.

Zonal Marking on fantastinen syväsukellus eurooppalaisen jalkapallon kehitykseen, ja sellaisena paras jalkapalloaiheinen kirja, jonka olen koskaan lukenut. Tämä on lähes pakollista luettavaa kaikille jalkapalloentusiasteille. Suursuositus!