Denise Mina: Ampiaiskesä

Kaunis ja varakkaan oloinen Sarah Erroll löydetään raa’asti murhattuna ja pahoinpideltynä kotoaan hienostoalueella. Jäljet johtavat kovin sopivasti tietyn perheen veljeksiin, köyhempään kansanosaan ja jo rötöstelyä harrastaneisiin nuoriin. Varsinkin taloudenhoitaja Kay ja hänen poikansa Joe ja Frank Murray ovat kuuleman mukaan varsinaisia kansankiihottajia ja maanvaiva koko kaupungissa. Rikosylikonstaapeli Alex Morrow ei kuitenkaan todisteita purematta niele, ainakaan ilman perusteellista tutkimusta. Yhtä ja toista alkaakin selvitä Sarahin taustasta, vähintäänkin kyseenalaisista rahanansaitsemistavoista ja muustakin. Erittäin odottamattomia asioita kaikin tavoin.

Toisaalla taas eräs nuori mies, jonka isä on juuri hirttäytynyt, tekee tekoja, joita ei tekemättömiksi saa. Hän on itsevarma, rahakas, omasta mielestään älykkäämpi ja fiksumpi kuin muut. Varsinkin kaikki Glasgow’n köyhimykset. Ne, jotka saivat hänen isänsä epätoivoiseen tekoon, kuten hän uskoo. Hän on ylemmyydentuntoinen ja itsevarma – ainakin ulkoisesti… Hän on toverinsa kanssa tehnyt yhtä ja toista, mutta mitä siitä! He selviytyvät kyllä. He ovat yksityiskoulussa. Heillä on valtaa, tai oikeastaan hänellä. Niin hän ainakin luulee.

Vaikka Alex on raskaana, hän tekee töitä täysillä ja oikeastaan vähän enemmänkin näyttääkseen miehistölle, että nainenkin pystyy ja jaksaa, osaa ja haluaa. Rikoksen selvittely on hankalaa, koska hienostoalueella tapahtunut murha on kaikkien mielestä jo lähes selvitetty, rupusakki on ollut asialla! Hän joutuu näyttämään myös lukijalle kaupungin kahtiajaon, rajut tuloerot, hyvin- ja pahoinvoinnin. Kaupungin, jossa nämä asiat ovat kovin selkeästi näkyvissä joka paikassa ja asiassa.

Kun rikos lopulta selviää, voidaanko kuitenkin syyttää yhteiskuntaa? Ehkä jostakin näkökulmasta kyllä, mutta ennakko-odotusten ei kannata antaa pettää itseään. Denise Minalta jälleen erinomaisen hyvä dekkari, toinen suomennettu Alex Morrow -sarjassa. Kirjat voi vallan hyvin lukea itsenäisinä kokonaisuuksinakin, jollei halua tietää Alexin menneisyydestä enempää kuin mitä tässä tulee julki. Lähes kaikki Minan jännärit sijoittuvat Glasgow’hun tai sen läheisyyteen, yleensä työläisalueille, köyhimpien maailmaan. Yhteiskuntakritiikkiä on sopivasti ja varsinkin kaupungin kuvaus on erinomaista.

Denise Mina itse asuu ja työskentelee Glasgow’ssa sekä on syntyisinkin sieltä, joten hän on kasvanut itse lähellä kuvaamaansa ympäristöä. Suosittelen kaikille dekkareiden ja jännityksen ystäville, jotka eivät vierasta yhteiskunnallisia kannanottojakaan. Itse pidän henkilökohtaisesti eniten kuitenkin Minan Garnethill-trilogiasta, josta varmaan on vinkattava sitten myöhemmin.