Kansi: Kari Hotakainen: Ihmisen osa

Kari Hotakainen: Ihmisen osa

kirjoittanut Hannu2.9.2009
Siltala, 2009

Eläkkeelle jäänyt pienyrittäjä, lanka- ja nappikauppias Salme Malmikunnas ei pidä kirjoista eikä kirjailijoista, silä hän ei hyväksy kirjoihin kirjoitettua valehtelua, vääristelyä ja liioittelua. Kuitenkin hän myy elämäntarinansa seitsemästä tuhannesta eurosta kirjailijalle, joka tarvitsee aiheen uuteen kirjaansa. Rahoille on kipeä tarve, niin kipeä, että siitä ei voi oikein edes puhua, kaikki siihen liittyväkin on ohitettava.

Kari Hotakaisen Ihmisen osa on traaginen, koskettava ja surullinen kirja siitä, kuinka koko elämä voi romahtaa hetkessä. Salmen omaäänisen tarinan kautta aukeaa muidenkin näkökulmia. Laajan henkilögallerian kautta Hotakainen pääsee pohtimaan monipuolisesti erilaisia selviytymistapoja menetyksien ja vastoinkäymisten äärellä. Työpaikan menetys, köyhyys, jopa suoranainen nälkä, laitapuolen kulkijat ja sitten me kaikki tavalliset ihmiset. Salmen omalaatuisella temperamentilla varustettu mies Paavo, lapset Helena, Pekka ja Maija, Maijan afrikkalainen mies Biko sekä monet muutkin elämän jollakin tavalla lommottamat ihmiset saavat omat lukunsa tarinassa. Mitä kaikkea voidaan myydä ja mitä voidaan ostaa? Mitä tehdään sitten, kun sanat eivät enää riitä. Tarinan käydessä yhä raadollisemmaksi selviää myös se, mikä lopulta on ihmisen osa.

Vaikka Ihmisen osan pohjavire onkin apea, on kirjassa jälleen kerran valtava määrä niitä muutaman sanan sivalluksia, jotka parhaimmillaan naurattavat vedet silmistä ja jotka toisaalta antavat runsaasti ajattelemisen aihetta. Hotakainen osoittaa jälleen ilmiömäistä sananhallintaa ja rytmitajua lauseissaan, joissa olennainen sanottava tiivistyy hyvin selkeänä ja tarkkana muutamaan sanaan, yksittäiseen repliikkiin tai ajatuksen puolikkaaseen. Ihmisen osa on erinomaisen kirjailijan yksi parhaita taidonnäytteitä.

Kuka vinkkaa? Hannu

Tamperelainen opettaja Hannu Sinisalo tykkää jalkapallosta, kissoista ja lautapeleistä. Lukutottumuksiltaan Hannu on runsasruokainen klassikoista sarjakuviin ja dekkareista filosofiaan, mutta omimmillaan hän on viileän ironian ja älykkään huumorin parissa. Kaikki vinkit »

Osuuskumma

Osta kirja itsellesi – kun ostat näiden linkkien kautta, tuet Kirjavinkkien toimintaa

Nämä linkit ovat affiliate-linkkejä. Jos ostat kirjoja näiden linkkien kautta, Kirjavinkit.fi saa osan myyntituloista korvauksena. Näillä rahoilla maksetaan palvelimen kustannukset ja toimitussihteerin palkkio.

Katso myös

Kansi: Tikli
Kansi: Under Heaven

{ 1 kommentti… lue se alta tai lisää omasi }

Elina helmikuu 5, 2010 15:34

Sieltä se Runeberg-palkinto sitten pamahti. Onneksi olkoon!
Tähän kirjaan voi ottaa monta näkökulmaa. Hannun jo kommentoimien lisäksi minua kiehtoi esimerkiksi kielellä leikittely. Kaikilla keskeisillä henkilöillä on kieliongelma. Joku on hyvä puhumaan, joku puhuu hoonosti, joku ei ollenkaan; myyntipuhe tekee täyskäännöksen aina kun asiakas on oikeassa…
Hotakaisen teos kommentoi myös kiinnostavasti elämäkerrallista kirjoittamista.

Kommentoi merkintää

Seuraa Kirjavinkkejä Twitterissä Seuraa Kirjavinkkejä Facebookissa Seuraa Kirjavinkkejä sähköpostilla