Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie

Juoksuhaudantien Matti Virtanen on mies, jota käy ajoittain todella sääliksi. Mies saa sen yhden asian päähänsä ja tekee kaikkensa saavuttaakseen sen. Mies, Matti Virtanen on menettänyt perheensä ja haluaa sen takaisin, keinolla millä hyvänsä.

Hän saa kuningasajatuksen, että jos hankkii rintamiestalon, niin sitten saa vaimonsa ja tyttärensä takaisin. Ajatus on niin pakkomielteinen, että se alkaa olla jo sairaus. Kuinka hän puurtaa saadakseen rahat kasaan ja samalla löytää sen talonkin. Talo vaan ei ole myytävänä.

Kaiken pakkomielteisyyden keskellä mies on yksin, aivan yksin toteuttamassa illuusiomaista toivettaan. Lukija tietää, että peli on menetetty, mutta Matti ei.

Hotakaisen teksti on uskomatonta ja niin koukuttavaa. Sitä on pakko lukea. Koko ajan on sellaisessa pakkomielteessä, että salaa toivoo Matin onnistuvan…

Tämä Finlandia-palkittu (2002) kirja on aina vaan yhtä hyvä.