Kari Hotakainen: Tuntematon Kimi Räikkönen

Tätä kirjaa odotin hartaasti ja kun sain sen, niin siinä ei kauan nokka tuhissut, kun otin paalupaikan ja kirjan luettuani olin voittajana maalissa. Vauhdikas lukukokemus ja äärimmäisen miellyttävä tutustumismatka Kimi Räikkösen maailmaan.

Olen aina tykännyt Kimi Räikkösestä, joka on sitä mitä on. Ei mielistele ketään ja tokaisee mitä sattuu, yleensä todella osuvasti. Voi olla, että joidenkin supermielensäpahoittajien Top-ykkönen. En seuraa autourheilua, mutta Kimi ihmisenä kuuluu niihin tyyppeihin, joista tykkään, kun ovat jollain lailla vaan niin aitoja.

Yhtään en ihmettele sitäkään, että juuri Kari Hotakainen tarttui toimeen ja teki tämän kirjan. Uskon vahvasti, että juuri Karilla ja Kimillä on sitä sielujen sympatiaa, mitä tulee mediassa keikkumiseen. Hyvin tulee esille se, että jos tykkää jostain, jossa on hyvä, miksi olisi oltava myös hyvä ja tykättävä siitä, että toisi sitä esiin koko maailmalle?!

Hotakainen kuvaa Kimiä niin kisoissa kuin kotioloissa. Kimi hoitaa ajonsa ja kotona antaa aikaa vaimolleen ja lapsilleen. Kirjailija on haastatellut monia ihmisiä ja kysellyt heiltä, millainen Kimi on. Haastatteluja on kiva lukea, tulee hyvä mieli, että Kimi on ihminen isolla I:llä, joka ei pidä itseään starana, ei halua olla stara, haluaa ajaa ja olla perheensä kanssa, niin ja nukkua. Se, mitä Kimin äiti kertoo on jotenkin vaan parasta. Ainoa ihminen, joka on tuntenut Kimin aina. Luku, jossa kerrotaan Kimin isän kuolemasta, on liikuttava.

Kun tämän kirjan lukee, voisi kuvitella ymmärtävänsä ihmisiä eri lailla. Meitä on niin moneen lähtöön. Kimille on tärkeää se, kun painaa kypärän päähänsä ja ajaa. Kaikki muu siihen liittyvä on sitä, mistä hän ei tykkää. Toiset haluavat patsastella valokeilassa ja sitten on niitä, jotka eivät. Silti he ovat tähtiä ja loistavat omalla tavallaan.

Kuvia on paljon ja ne tukevat kirjoitettua sanaa hyvin. Lopussa on tilastotietoa Kimin kisoista ja ne kuolemattomat tokaisut, jotka minua vaan naurattivat ihan täpöllä. Uskoisin, että tässä on kirja, josta on iloa myös niille, jotka eivät seuraa urheilua. Ihan vaan kokemuksesta tämän paljastin. Lähtekää Kimin matkaan!