Nelli Hietala: Kielillä puhumisen taito

Kansi: Nelli Hietala: Kielillä puhumisen taito

Nelli Hietalan Kielillä puhumisen taito käsittelee identiteettiä ja sen mukautuvuutta. Sara on ärrävikainen nuori nainen, joka muuttaa Irlantiin, koska englanniksi r on helpompi äänne kuin suomeksi ja koska toisin kuin Lontoo, Dublin ei ole ei ole täynnä suomalaisia, joiden kanssa pitäisi puhua suomea.

Irlannissa Sarasta tulee Sarah, erilainen ihminen, jonka luonne on toisenlainen, jolle oleminen on helpompaa, spontaanimpaa – ja toisaalta kuitenkaan ei ole, koska ajatteleminen ja oleminen muulla kuin äidinkielellään on kuitenkin aivan toinen juttu.

Kielillä puhumisen taito etenee kahdella tasolla, joiden välissä on viisi vuotta. Vanhemmissa jaksoissa ollaan jouluna Dublinissa seikkailemassa autolla lumisateen keskellä matkalla jonnekin. Olennaista on, että auton kyydissä on myös Celine, Saran kuvankaunis kämppis, johon kohdistuvien tunteidensa kanssa Sara painiskelee.

Viisi vuotta myöhemmin Sara on palannut Dubliniin etsimään Celineä ja kohtaamaan menneitä. Nyt matkalla on muuttunut nainen; kasvanut, hieman enemmän elämää kokenut.

Nelli Hietala tekee kahden Saran välille hienostuneen kehityskulun pienellä kielellisellä seikalla, jota en itse heti edes huomannut, mutta joka osoittautui lopulta aivan keskeiseksi seikaksi ja joka havainnollisti hyvin, miten kieli ja puhuminen ja sanojen käyttö ja välttäminen identiteettiin vaikuttavat.

Ihastuttava teos.

1. Haa, minä jo ihmettelinkin miksi vinkki oli sommiteltu vajailla konsonanteilla 😉