Juri Nummelin (toim.): Tuhansien zombien maa

Antologia, alaotsikkonaan Tarinoita elävistä kuolleista ja Suomesta. Suomalainen zombikirjallisuus on ollut tähän mennessä lähes olematonta. Nyt tämäkin puute on ansiokkaasti korjattu. Antologia Tuhansien zombien maa sisältää yksitoista zombietarinaa, jotka sijoittuvat Suomeen. Osa novelleista on ilmestynyt aikaisemmin muun muassa Usvassa, Järkyttävissä tieteistarinoissa sekä Jännityslukemistossa. Kirjassa on myös toimittajan hyvä esipuhe, joka kannattaa lukea jo historiallisessakin mielessä.

Novelleissa riittää erilaista ja todella tappavaa luettavaa. Tarjolla on zombien hyökkäyksiä ja valloituspyrkimyksiä, mutta myös surullisia, yksinäisiä ja kaipaavia zombeja, jotka eivät sovellu vallitsevan yhteiskunnan normeihin. Tapahtumia riittää mm. sisällissodasta, armeijasta, maaseudun ja kaupungin vastakkainasettelusta, parisuhdeväkivallasta, syrjäytymisestä — kaikissa suomalaisille läheisistä asioista… Viiltävää, kammottavan huvittavaa ja pahimmillaan liikuttavaa kerrontaa.

Osa tarinoista on puhtaita kauhunovelleja, osa taas sisältää enemmän scifimäisiä piirteitä. Yhteistä on kuitenkin zombit, ovat ne sitten millaisia tai mistä tahansa. Kuolettavia joka tapauksessa. Keinot, tapahtumapaikat ja kertojat vaihtuvat, zombi on ja pysyy. Mukana on siis perinteisiä zombeja, mutta myös yhteiskunnallista ironiaa sekä hulvatonta menoa ympäri maan, myös avaruudessa.

Itse pidin eniten kirjan aloittavasta Miina Supisen mininovellista Miten se ihmisen tappaa sen herkullisen kielen, tavallaan ajankohtaisuuden sekä erittäin luontevan kerronnan vuoksi. Harri Erkin Olisi edes sinappia viehätti myös, ei vähiten siksi, että kierrätys on kätevä ja monipuolinen tapa. Tuomas Salorannan Äidin talossa päättää kokoelman ja jättää pohtimaan erinäisiä ajankohtaisia aiheita. Itse asiassa, kaikki olivat taidokkaita novelleja, nämä jäivät ehkä parhaiten itselleni mieleen ensilukemalla.

Uusi aluevaltaus kotimaisessa kauhukirjallisuudessa, kokonainen kirja zombeista! Suosittelen kauhusta sekä scifistä ja kirjallisuuden eri alalajeista kiinnostuneille. Nautinnollisia ja yllätyksellisiä lukuhetkiä — ja olkaahan varovaisia illalla siellä ulkona liikkuessanne!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 319 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!