Tuula Korolainen: Värssyveturi

VR:n 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi on koottu kuvakirjan verran yhteen erilaisia juna-aiheisia runoja, lauluja ja leikkejä. Viimeisellä aukeamalla on esitelty rautateiden ja VR:n historiaa. Pieniä tietoiskuja löytyy myös muualta kirjasta. Mukana on uudempia ja vanhempia tekstejä useilta eri tekijöiltä, lähinnä kuitenkin suomalaisilta.

Kirjan sisältö on monipuolinen ja laadukas. Kokonaisuutena tämä on paljon parempi kuin VR:n tämänhetkinen imago. Soveltuvuus eri-ikäisille lapsille on oikein hyvä ja kirja kestää hyvin useamman lukukerran. Molemmat ovat mielestäni lastenkirjalle tärkeitä ominaisuuksia. Tämä sopii hyvin ainakin pitkien junamatkojen viihdykkeeksi. Toivottavasti kirja on laitettu luettavaksi myös junien leikkivaunuihin, että useampi lapsi pääsisi tutustumaan siihen.

Veera