Herra Ylppö: 101 elämänohjetta

101 elämänohjetta

101 elämänohjetta -teoksen kirjoittaja Herra Ylppö tunnetaan Maj Karman laulajana. Tämän lisäksi hän on laaja-alainen taiteilija, jonka käsialaa löytyy muun muassa monen suomalaisen artistien levyjen kansista.

Nämä elämänohjeet on aiemmin julkaistu Instagramissa. Siellä ne löysivät yleisönsä, sillä useat vinkeistä keräsivät satojatuhansia tykkäyksiä. Näistä lienee ollut helppoa sitten koostaa kirja, jolle oli tiedossa jo valmis yleisö.

Näin kirjoista pitävänä poimin teoksesta lukemisaiheisen ohjeen esimerkiksi:
“Kuuntele vain sellaisia kirjoja, joissa ei ole juonta. Lue ne, joissa on.”

Kirjassa toisella puolella aukeamaa esitetään neuvo ja toisella avataan sitä tarinalla. Vaikka muusikon elämä luultavasti eroaa raameiltaan aika paljon tavallisen lukijan elämästä, aika monet neuvoista ovat samastuttavia ainakin jollakin tasolla. Itselle itse vinkkejä olennaisemmiksi nousivat niiden perustelut. Herra Ylppö osaa selittää neuvonsa hyvin. Selityksien kautta avautuu näkökulma paitsi asiakysymyksiin, myös ajatteluprosessiin.

Herra Ylpön 101 elämänohjetta on itsensäkehitysopas sellaiselle, joka ei itsensäkehitysoppaita muuten avaisi. Siihen tarttuminen voi olla yllättävänkin kehittävää.