Charles C. Mann: 1491 : Amerikka ennen Kolumbusta

1491 : Amerikka ennen Kolumbusta

Mitä oli Amerikassa vuonna 1491 eli vuosi ennen Kolumbuksen saapumista? Yleinen käsitys lienee, että muutama hassu intiaani siellä täällä.

Tämä virallinen käsitys taitaa kuitenkin olla pahemman kerran väärässä. Nykytutkimuksen valossa Amerikassa asui vuonna 1491 todennäköisesti enemmän ihmisiä kuin Euroopassa. Pian vuoden 1492 jälkeen tilanne kuitenkin muuttui: joidenkin arvioiden mukaan eurooppalaisten saapumisesta seuranneet kulkutautiepidemiat verottivat koko maailman väestöstä noin viidenneksen, kun intiaanit kuolivat joukoittain isorokkoon.

Myös Etelä-Amerikan kulttuureista on koulukirjoissa varsin hatara käsitys. Inkoilla, mexicoilla ja muilla Meso- ja Etelä-Amerikan intiaanikansoilla oli ennen espanjalaisten saapumista huikean kehittyneitä kulttuureja, jotka sitten kaatuivat – osin espanjalaisten tuloon, osin omiin sisäisiin konflikteihinsa. Etelämmässäkin taudit viimeistelivät työn eurooppalaisten puolesta.

Charles C. Mannin perusteesit ovatkin:

1. Alkuperäisasukkaiden lukumäärä oli yleisesti uskottua tuntuvasti suurempi ja alkuasukkaat saapuivat Amerikkaan tunnettua aikaisemmin ja useammassa aallossa.
  2. Amerikan kulttuurien sivistystaso ja asutuksen laajuus oli korkeampi ja laajempi kuin aikaisemmin on ymmärretty.
  3. Uusi maailma ei ollut eurooppalaisten saapuessa villiä erämaata, vaan intiaanien aktiivisesti tarpeisiinsa muokkaamaa ja hoitamaa maata; ne tutut villit erämaat syntyivät vasta, kun intiaanit kuolivat joukoittain eivätkä enää hoitaneet maita.

Charles C. Mann on perehtynyt aiheeseen perinpohjaisesti. Lukemassani pokkarilaitoksessa on noin 550 sivua (jotka ovat täynnä niin pientä pränttiä, että huonosilmäiset tarvitsevat suurennuslasia kirjan lukemiseen), josta viitteitä ja lähdeluetteloa on reippaasti yli sata sivua. Faktoja ei siis vedetä hatusta, vaan ne perustuvat vankkaan aihepiiriin perehtymiseen.

Kyseessä on osin sen verran uusi tutkimus, että joka asiassa ei olla vielä päästy aivan yksimielisyyteen siitä, miten asia todellisuudessa oli. Näissäkin Mann on tehnyt erinomaista työtä: eri osapuolten näkemykset ja perustelut esitellään kiihkotta ja varsin tasapuolisesti. Lukija saa itse tehdä johtopäätöksiään siitä, miten asiat olivat. Mann kuuntelee hienosti kaikkia osapuolia: asiantuntijoita, amatöörejä, alkuperäisasukkaiden jälkeläisiä ja historiallisia lähteitä niin valloittajilta kuin valloitetuilta.

1491 on erinomaisen kiehtova kirja. Pitkä ja raskas, toki, mutta täynnä kertakaikkisen hienoa uuden oppimista. Suosittelen lämpimästi.

Toivottavasti suomeksi saataisiin myös Mannin toinen kirja 1493: Uncovering the New World Columbus Created, joka kertoo mitä tapahtui sen jälkeen, kun Kolumbus oli saapunut Amerikkaan ja kulttuuri- ja luontovaihto mantereiden välillä alkoi toden teolla.