Leena Honkavaara, Maiju Majamaa ja Tuulianna Raimoranta: Äiti aallokossa : Kun vauvan mukana tulikin masennus

Perheeseen aletaan odottaa lasta. Hän saattaa olla hyvinkin toivottu ja odotettu, mutta sitten saattaa tapahtua jotain epätoivottua ja odottamatonta: jo raskauden aikana tai vasta synnytyksen jälkeen äidin mieli murtuu, joskus ehkä hieman kevyemmin ja ohimenevämmin, mutta joskus todella syvästi ja raskaasti.

Hän saattaa tuntea masennusta, joka on paljon vakavampaa kuin se monien tuntema hormonaalinen baby blues -ilmiö; siinähän äiti saattaa muuttua hieman synnytyksen jälkeen itkuiseksi ja alakuloiseksi, mutta nämä tunteet hälvenevät pian ja äidin valtaa ilo uudesta perheenjäsenestä. Mutta masennus, tuo suomalaisten kansantauti, syö ilon, kenties myös toimintakyvyn. Se aiheuttaa ahdistusta ja unettomuutta, ruokahalun vähenemistä tai ylenpalttista enenemistä.

Sitten on olemassa vielä huonommin tunnettu mutta sitäkin pelottavampi lapsivuodepsykoosi, jolloin todellisuudentaju katoaa. Äidiltä puuttuu todennäköisesti sairaudentunto kokonaan; hän kenties uskoo kaikkien olevan salaliitossa häntä vastaan.

Äiti aallokossa -kirja kertoo uskottavasti ja koskettavasti näistä ilmiöistä. Se sisältää masennuksen tai psykoosin kokeneiden äitien omasanaisia kertomuksia.

Kirjan sanoma on myös hyvin lohduttava: näistä surullisista sairauksista voi parantua ja hyvin todennäköisesti parantuukin lääkehoidon, terapian ja psykoosin kohdalla kenties sairaalahoidon avulla.

Kirja tarjoaa ohjeita siihen, mistä voi hakea apua ja toimii siis hyvänä lähdekirjana myös läheisille. Lisäksi se tarjoaa sellaisenaankin oivaa vertaistukea samojen ongelmien kanssa kamppaileville.