C. J. Sansom: Amuletti

Amuletti

C. J. Sansom kirjoittaa historiallisia dekkareita, jotka seurailevat lakimies Matthew Shardlaken edesottamuksia eri brittihistorian merkkihenkilöiden alaisuudessa. Kirjat muodostavat itsenäisistä osista koostuvan sarjan, josta Amuletti on viides osa. Suomessa Otava ei ole oikein nostanut sarjan olemassaoloa esiin, sillä kansilehti ei moista mainintaa tee. Tämän päätöksen taustalla lienee se, että lukijan toivotaan uskaltavan tarttua sarjaan edellisiä osia lukematta. Itse hyppäsin sarjan matkaan juuri tällä tavalla muita lukematta.

Kesä 1545. Ranskan ja Englannin välinen vihanpito roihuaa. Taustalla on pelko ranskalaisten maihinnoususta. Kuningatar Katariina Parr (Henrik VIII:n kuudes vaimo) on apua vailla. Yhden hänen taloudenhoitajansa poika on kuollut varsin epäilyttävissä olosuhteissa ja Parr haluaa että Matthew Shardlake ottaa asian tutkittavakseen, vaikka se vaatiikin vaaralliselle aluelle menemistä.

Ehkä suurin eroavaisuus Sansomin rikosromaaneissa tavallisiin rikosromaaneihin joita olen lukenut, on ihmiskuvaus. Shardlake on heikkouksistaan huolimatta varsin hyvä ihminen ja samaa voi sanoa lähipiiristäänkin. Siinä missä modernit dekkarit ovat tulvillaan harmaansävyisiä etsiviä, poliiseja ja toimittajia, on Shardlake suoraan pyykistä tulleen valkoinen. Tämä tuntuu piristävältä vaihtelulta, mutta pitemmän oikeudentuntoiset hahmot alkaisivat tuntumaan puuduttavilta. Kenties päähahmot ovat luotu kontrastiksi muille hahmoille, sillä epäilyttäviä persoonia tuntuu muuten riittävän.

Sansom on onnistunut rakentamaan monimutkaisen arvoituksen. Hän tarjoaa paljon erilaisia johtolankoja ja välittää lukijalle suhteellisen paljon pääteltävää. Silti hän onnistui loppuratkaisullaan yllättämään. En ole mikään historiantuntija, mutta Amuletin tunnelma vastaa varsin osuvasti mielikuvaani Tudorin ajan Englannista. Miljöötä ei myöskään ole säästelty: seikkailu vie päähenkilön hyvin monipuolisiin ympäristöihin ja jokaiseen paikkaan on keskitytty hyvin.